Isnin, 25 Ogos 2008

Betul ke tidak??

Imam minta maaf sebab jadi saksi sumpah Saiful.

PERMATANG PAUH, 25 Ogos (Hrkh) - Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana kehadirannya secara tidak sengaja dalam majlis sumpah Saiful Bukhari Azlan 15 Ogos lepas menimbulkan banyak fitnah.

Katanya, beliau langsung tidak terbabit dengan pengaturan sumpah tersebut, sebaliknya diajak menghadiri suatu majlis yang telah diaturkan pihak tertentu secara tidak dirancang.

Beliau yang dijemput memberikan penerangan sempena Solat Hajat Perdana bersama Menteri Besar Kelantan, Dato' Nik Aziz Nik Mat di Masjid Bandar Perda malam tadi mendedahkan, kehadiran beliau di situ secara kebetulan menikahkan orang bukanya mengatur program jahat tersebut.

"Saya bukan Imam besar di situ saya cuma imam biasa sahaja. Imam besarnya ialah Haji Abdul Malek Saleh. Di televisyen mengatakan saya Iman Besar di situ salah sama sekali kerana kehadiran saya di situ untuk menikahkan pasangan pengantin.

Bila sudah upacara angat nikah tiba-tiba saya diajak ke program sumpah Saiful untuk menjadi saksi mendengar jika sekiranya tersilap perkataan terutamanya kalimah bahasa Arab, " ujarnya di hadapan ribuan jemaah.

Menurutnya, pada pukul 6.05 petang semasa menunggu tiba-tiba Saiful datang dengan beberapa orang dan terus membaca sumpah laknatnya.

Semasa membaca lafaz sumpah itu beliau beberapa kali tersalah lafazkanya termasuk tarikh kejadian.

Beliau juga hairan kenapa tiba-tiba sahaja Saiful bersumpah sedangkan lafaz sumpah sepatutnya diadakah oleh kedua-dua pihak terutamanya orang yang kena tuduh bukan yang menuduh.

"Sepatutnya sebarang program yang bakal di adakan di masjid ini mesti mendapat kebenaran dulu daripada saya atau pegawai masjid yang lain, Bukan boleh buat program sewenang-wenangnya, " katanya.

Jelas beliau lagi, jika difikirkan dengan keadaan umur dan fizikal Anwar mustahil beliau boleh lakukan perbuatan terkutuk itu kerana ia memerlukan kekuatan tambahan kejadian itu berlaku bukan suka sama suka.

Beliau juga memohon maaf kepada semua rakyat Malaysia kerana hadir dalam program berkenaan dan berharap pengakuannya malam ini mengakhiri tangapan buruk terhadapnya sepertimana yang tersiar dalam media dan internet.

Beliau juga berpendapat bahawa sumpah laknat yang dilafazkan oleh Saiful Bukhari Azlan merupakan sumpah laknat untuk dirinya sendiri, bukan untuk Anwar Ibrahim.

Solat hajat perdana itu diimamkan oleh Tuan Guru Haji Saleh dari Sik, Kedah manakala hadir memberikan ucapan ringkas ialah bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato Mohd HashimYahya, Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Mohd Daud Iraqi, Timbalan Ketua MenteriPulau Pinang, Mohamad Fairus Khairudin dan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat. - mr_

siapa dipihak yang benar dan siapa di pihak yang salah?
Anda sendiri menilainya!!
Bagi penulis, kenapa Imam minta maaf hanya kerana menjadi saksi? Hal ini membuktikan apa ya? tepuk dada tanya hati!
fikir-fikirkan!

Rabu, 20 Ogos 2008

Seperti Mimpi



Semalaman aku memikirkan tentang kejadian itu. Malam itu, diriku tidak dapat lena kerana memikirkan lagi kejadian itu. Sungguh, aku sangat terkesan dengan kejadian itu. Kadang-kadang sang hitam mempengaruhi diriku menyebabkan fikiranku menerawang memikirkan perkara-perkara yang tidak sepatutnya.

Kejadian itu, pada malam itu, sangat memberikan trauma kepada diriku. Walaupun aku tidak terlibat dalam kemalangan pada malam itu, aku sangat terkesan. Perasaanku ketika itu, tidk aku tahu bagaimana untuk menjelaskannya. Perasaan yang bercampur baur, risau, sedih, letih dan cemas... aku tidak tahu bagaimana nak jelaskannya.

Kadang-kala aku rasa jiwaku kosong.. kelam.. gelap.. kerana memikirkan sahabatku yang ditimpa kecelakaan. Darah yang mengalir deras dari kakinya menyebabkan aku semakin panik.. Tidak terkata, hanya menghayunkan tangan menunjuk-nunjuk kearah kakinya itu. Namun, demi dia, aku memberanikan diri untuk mengarahkan sahabatku yang lain untuk menghantarnya dengan motor yang aku naiki, aku segera turun. Dalam keadaan menggeletar, aku berdoa agar mereka selamat sampai ke Pusat Kesihatan. Aku sangat mengharapkan mereka selamat dan janganlah Allah timpakan satu lagi musibah buat sahabatku.

Motor yang terlibat dalam kemalangan tadi tidak dapat dihidupkan kerana minyak habis. Memang agak kelakar jika difikirkan... kenapa tak pegi isi minyak dulu? Sebab meter motor tersebut tidak berfungsi dan ini sangat merbahaya. Bayangkan jika masih berada ditengah Lebuh Raya?

Sementara menunggu bantuan sahabat yang membeli minyak, aku dan sahabatku yang terlibat dalam kemalangan tadi terdiam. sunyi~~~ Hanya deruan enjin motor, kereta, bas dan teksi mengaum ditelingaku. Aku mula memberi kata-kata semangat buat sahabatku. Jangan risau sangat, Insya Allah tak ade ape-ape... Harap-harap diorang sampai kat Pusat Keihatan ye. Sahabatku meluahkan kerisauannya, Risau je, diorang tak sempat nak sampai Pusat Kesihatan sebab minyak motor yang tu pun dah nak habis...

InsyaAllah sempat... sahutku ringkas. Tapi perasaanku tidak tenang masih lagi terkesan apabila melihat motor yang meluncur secara tiba-tiba disebelahku melanggar tiang lebuh raya. Kejadian yang baru sahaja berlaku itu menerawang dalam fikiranku.

Lama juga aku dan sahabatku menunggu bantuan... Ramai yang melalui jalanraya tersebut tetapi, hanya MELIHAT, MELIHAT, dan MELIHAT. Tiada pun yang berhenti untuk membantu.Aku paling terkilan apabila orang Islam... tidak seorang pun berhenti atau bertanya tentang keadaan kami di situ. Orang yang bukan Islam, pula yang prihatin bertanyakan tentang kami dan sanggup hendak membeli minyak motor jika belum ada yang membeli.

Aku kesal, kesal dengan mentaliti dan sikap orang Melayu... Melayu Islam sedih, sedih. Dimana letaknya budi pekerti orang MElayu yan dahulu disanjung? Takkanlah nk tolong orang yang kemalangan pun susah? Bayangkan kalau yang kemalangan itu saudara, kakak atau adik mereka. Yang mereka mampu laukan iaah tengok. Paling menyakitkan hati semasa kemalangan tersebut, ada yang membunyikan hon.

Aku malas berceloteh tentang orang Melayu. Jika nak dibahas, buang karan aku jer....

Apabila bantuan sampai, aku sedikit lega. Tapi sahabatku menyatakan bahawa dia tidak mahu membawa motor tersebut kerana takut. Tetapi, sahabat yang memberikan bantuan memberikannya semangat dan aku turut menyokongnya.

Kami segera ke Pusat Kesihatan untuk mengetahui keadaan sahabatku. Alhamdulillah, aku tersenyum lega kerana sahabatku yang cedera telah dirawat. Tetapi aku melihat wajahyna seperti baru selepas menangis. Mungkin sakit fikirku. Aku mendekatinya. aku bertanya akan keadaannya. Dia berkata dia tidak apa-apa cuma luka sedikit. Aku tidak percaya kerana darah yang mengair dari kakinya deras seperti air paip yang mengalir. Kemudian dia berterus terang bahawa lukanya dalam, tisu di tempat cedera telah terkoyak teruk.

Aku segera memberikan kata-kata semangat kepadanya. Tiba-tiba dia berkata kepadaku. Tau tak tadi masa tengah dirawat saya fikir apa? Saya fikir saya akan pergi tinggalakan kamu. Seluruh badan aku terasa lemah apabila mendengar perkataan itu dari mulutnya. Hish, jangan mengarut! Aku marah kerana dalam keadaan yang sedemikian dia tidak patut mengeluarkan kata-kata itu. Aku terduduk kerana tidak dapat menahan lagi perasaan itu. Sedih!!! Tidak aku sanggup kehilangan sahabatku itu. Tapi pada waktu itu air mata tidak mengalir kerana aku masih mampu menahannya.

Setelah selesai berurusan di Pusat Kesihatan, kami semua segera pulang. Dalam keadaan letih, ketakutan, terkejut aku menasihati sahabatku yang cedera supaya berehat.

Keesokkan harinya, aku dan semua yang terlibat pada malam tadi, mengimbas, takdir Allah hanya untuk memberikan peringatan kepada umatnya yang mungkin terlupa...
Mungkin musibah yang lebih besar berlaku jika Allah tidak mentakdirkan motor itu berlanggar dengan tiang Lebuh raya. Mungkin... dua sahabatku digilis dengan kereta yang meluncur laju dihadapan.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan yang Esa. Aku tidak mampu membalas apa yang Engkau berikan kepada kami. Nikmatnya... terlalu besar. Inilah hikmah yang Engkau mahu berikan kepada kami.

Aku berdoa agar sahabatku cepat sembuh dan boleh meneruskan perjuangan berjihad dijalan Allah.

p/s semoga pembaca mendapat pengajaran, Bahawa MATI itu dimana-mana bersedia atau tidak kita, itu tidak boleh dikira kerana ajal dan maut tidak boleh diduga... semoga apa yang kita hendak lakukan selepas itu, niatkan kerana Allah, InsyaAllah, jika Allah tarik nyawa kita diwaktu itu, ia dikira Ibadah disisi Allah.

Selasa, 12 Ogos 2008

Luahan Rasa

Hari-hari yang mendatang aku lalui dengan penuh harapan. Selagi nyawa ini belum terputus, aku mahu teruskan perjalana hidup ini untukMu. Hanya kuharapkan tiada getir, perit dan jerihnya perjalananku ini menjadi satu kelalaian kepadaku. Tidak pernah aku merasakan satu yang paling menggembirakan melainkan melakukan sesuatu yang Engkau redhai.

Kebelakangan ini, diriku sering mengeluh. Tidak, aku tidak harus terus begini. Aku harus teruskan perjalananku ini kerana inilah jalan yang aku pilih dan bukan atas keputusan orang lain. Aku tidak harus berterusan mengeluh. Keluhan itu seperti tidak mensyukuri apa yang terbaik DiriNya lakukan dan berikan kepadaku.

Hari itu, aku tersedar kembali tatkala sedang bersama-sama ashabiku. Dalam keresahan, kuukir jua senyuman supaya diriku mendapat kekuatan itu dari senyuman ashabiku. Kadangkala aku sedih, kerana aku tidak dapat berikan yang terbaik dikala DiriNya dan ashabiku perlu.

Sejauhmana kaki ini melangkah untuk meraih nikmatMu yang paling besar, belum boleh diukur. Hanya diriMu sahaja yang benar-benar memahami diriku. Tiada yang lain, selain DiriMu tempat aku merintih dan merayu.

Tentu pembaca tidak memahami apa yang disampaikan oleh penulis. Ini sekadar luahan hati kecil penulis. Semoga medan tulisan ini menjadi tempat yang lebih bermanfaat.

Selasa, 5 Ogos 2008

KIDS in JAIL!!! HeLp ThEm!

Iraq's Home-jailed Kids
By Afif Sarhan, IOL Correspondent

BAGHDAD— Dina Abdel-Rahman spends the long weary hours of the day recalling the times when she used to go to school with her mates and play outside her house.
"I miss the life I had before when I was able to go to school and play with my colleagues," recalls the 9-year-old.
"Sometimes I feel so sad that I think I will die."


A small and innocent kids who never know about anything be a victim of the 'war' set by America. The only she know is fear and death anytime awaits her...

A year ago, Dina's parents pulled all their kids from school after the tragic death of their 10-year-old son in the spike of violence in their Baghdad neighbourhood.
Since then, she has been confined to her home.
Dina rarely sees anything beyond their doorstep, prevented even from playing with other kids outside.
"Since my brother was killed, my parents don’t allow us to go outside without their presence and it happens very rarely," she says.
"I miss being able to play with my friends, exchange dollies and visit their homes. My mother tries to improve the mood by playing with me but it isn’t the same."
Hayder Issan, 11, has also been locked up in his home for a long time.
"My mother doesn’t allow me out…When she tells me I can not go, she cries."


See, she loose her mother, because of the war that never sounds to ends...

Like Dina, the Baghdadi kid craves to the days when he used to go to school and enjoy the sunshine and breeze outside his house.
"It has been a hard time for me."



Fearful

Dina's mother helplessly watches her child looking out of the window, trying to catch a glimpse of the outside world.
"I know that sometimes my children get sad and cry asking for some freedom," she says.
The grief-stricken mother is still haunted by the memory of her child who was killed leaving school.
"I don’t want to lose another one," she said choking at the bitter memory.
"People might say that it will affect their mental health, however, in the future we can take care of this because it is better than losing them," she argued.
"Until the security improves, they will have to stay home."
According to the UN, more than 110 children had been killed and nearly 95 injured in attacks on schools since 2005.
The numbers do not include children killed or injured on their way to or from school.
According to a report released last year by NGO Save the Children, 818,000 primary school-aged children, representing 22 percent of the student population, were not attending school.



For sure, as a Malaysian, we never know how the suffer of these people. Now, what we do to help them? They are muslims, we also muslims! So what we do to help them? Do we have to keep waiting to make the war stop? I don't think it will be an ending except we are facing the Kiamat! Do we still have to wait and obey to the power veto of PBB to stop? They never let it to be!!



Scarred

Experts say that families, haunted by the spectre of violence, are not aware of the severe psychological distress their children suffer while being locked up.
"If those children didn’t have one day of freedom since they were born, maybe they would not feel this huge difference," says Dr. Fu'ad Aziz, a Baghdad-based psychologist.
"But since they had a normal life once, the shock of their new condition can cause mental disturbances for the rest of their lives."
The expert recalls the case of a kid who was so traumatized that he tried to commit suicide.
"After long treatment, we found out that his problem was being a home prisoner.
"This child was suffering from a deep depression and until now he is receiving psychological treatment as well as medication."
Dr. Aziz is very critical of overprotective families who go as far as banning kids from going to school.
"Taking children out of school is unacceptable. It is the only place in Iraq today where they can have the minimum of autonomy and liberty."
For Issan, the Baghdad child, its difficult to understand his parents' fears.
"There are days when I wake up with an uncontrolled desire to go to school, sit outside my home or play with my friends," he says.
"Sometimes, you prefer to get killed playing than to live forever as prisoner inside your own home."


Do you prefer to hiding or giving your life to the terorist? Or we still think that the muslim are terorist? Who the real terorist? Who setup to killing old peolple, women and kids during the war?

Let's think and please think about them..... fear, suffer, scared and all horrible thing just come to them. But we just give our sympatize, please, please pray for them and never, never, never stop pray for them. Hopefully Allah always be there to give up the miracles!






p/s the yellow words is from my opinion...

Jumaat, 1 Ogos 2008

ketika diri ini...

Keheningan pagi, kedinginan yang mengigit tulangku, aku terasa lemah. Saat pagi menjelma, diriku tidak mampu untuk bangkit kerana mata itu bersekang di malam hari.


Inilah coretan seorang pejuang kecil, sedang sahaja melelapkan mata, merebahkan badan yang sudah tidak bermaya. Masa seperti mencemburui ruang yang ada pada pejuang kecil ini untuk merasa nikmat istirehat. Ruang yang ada sungguh sempit, terhimpit.

Melainkan, apabila mengingatkan janji yang pernah dilafazkan, diikrarkan dan dibisikkan dalam hati nurani untuk berjuang dijalan Allah, kelemahan tadi tidak terasa. Malah, nikmat apabila masih letih yang mengubat jiwa ini. Ketika jiwa terasa kosong, ketika jiwa terasa hambar, ketika jiwa terasa terasing, KalamMu menjadi penawar hatiku.

Terasa tenang disaat ini, selepas mengalunkan gema wahyu yang teragung. Pilunya rasa didalam jiwa ketika ujian datang melanda bukan menguji sekadar sahaja. Namun, apa yang terbaik itu datang ketika tidak aku sedri. Ujian ini mengajar aku sesuatu. Jika tidak aku hadapi, aku tidak akan dapat merasainya sehingga kapan pun.

Pelayaran ini, tidak akan ada penghujungnya selagi tidak berjumpa dengan daratan kerana ‘laut’ ini masih terbentang luas untuk aku mencari sesuatu yang aku perlukan dalam menghadapi musuh-musuhku. Mindaku telah diracuni, ku tidak dapat membendungnya melainkan dengan rintihan kepada Rabb di pagi yang berembun.

Keampunan, keafiatan dan kebaikkan itu perlu diraih dari Rabb. Tiada satu apa pun yang boleh memahami secara tepat apa yang diluahkan dikala duka, taubat, dan kebahagiaan melainkan Allah S.W.T.


"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai..."

A is for Allah- yusuf islam