Rabu, 28 Januari 2009

Warkah PRK

Salam...
Alhamdulillah, Allah masih memberikan daku kesempatan untuk menulis dikala kesibukkan dan kekangan masa diriku unutk

Salam...
Alhamdulillah, Allah masih memberikan daku kesempatan untuk menulis dikala kesibukkan dan kekangan masa diriku unutk menghadap laptop kesayanganku ini. Hari ini, diriku percaya bahawa semua orang masih bercuti bersempena Tahun Baru Cina. almaklum la, kebetulan cuti untuk sesetengah sekolah dan ipt.

Dalam kesempatan ini, mahu diriku membngkiskan sedikit mengenai pilihanraya kampus. Walupun ia bukan lah isu hangat pada minggu ini tetapi diriku percaya ada sesetengah pihak yang masih lagi dibelenggu dengan isu ini, apa tidaknya,kebanyakkan kerusi calon bebas kampus upm telah didominasi Pro-M.

Diriku tertarik dengan pelbagai reaksi yang diberikan apabila pengumuman MPP yang baru memenangi kerusi diumumkan. Ada masyarakat kampus yang tidak tahu apa-apa seperti katak dibawah tempurung, sudahlah gelap ditutup pula matanya. apa tidaknya, jika kita letakkan senarai nama dihadapan mereka, tentu mereka tidak dapat membuat keputusan unutk mengundi siapa. Pasal undi mengundi ni, kita tutup cerita. Apa yang penting sekarang, organisasi MPP sepatutunya sudah ada dan ia ditentukan sebulat suara dan secara DEMOKRASInya oleh semua calon bebas yang menang untuk 'post' majlis tertinggi.

Namun, apa yang SELALUnya berlaku adalah, 'post'-'post' ini telah ditetapkan oleh pihak tertentu. Maka, ini bukanlah satu pemillihan DEMOKRASI mengikut calon yang telah dipilih oleh para pelajar.

Bukankah pelajar sudah membuat pilihan calon mereka? Wajarkah calon yang hanya memenangi 300-800 undian mendapat tempat di dalam majlis tertinggi sedangkan orang yang lebih banyak undi (kiranya ramai la yang suka kat dia) iaitu 7000-9000 undi mendapat 'post' yang biase2?

Adakah mahasiswa boleh bergerak sendiri tanpa ada sokongan atau kebergantungan kepada sesuatu? Bukankah mahasiswa mahu diajar berdikari, kenapa sekat mereka? kongkong pemikiran mereka?

Takut mahasiswa akan menjadi radikal apabila diberi kebebasan dan kuasa? Fikirlah, bukankah mahasiswa adalah pemimpin masa hadapan? adakah kita mahu generasi yang dipimpin pada masa hadapan hanya pandai makan bersuap? Bagaimana pula nasib anak bangsa akan datang jika generasi yang memerintah makan bersuap yang diperintah??

p/s:Sucikan hati anda apabila membaca post diatas, kerana orang yang boleh melihat melalui mata hati sahaja yang akan memahami apa yang mahu disampaikan oleh penulis.

Khamis, 8 Januari 2009

Syed Qutb menolak Islam Hadari?


Salam.. posting kali ini rase cam nak bagi pembaca baca pendapat seorang ulama yang telah ditulis oleh penulis di akhbar harakah. bace post dibawah:


Salam.. posting kali ini rase cam nak bagi pembaca baca pendapat seorang ulama yang telah ditulis oleh penulis di akhbar harakah. bace post dibawah:

Ali Bukhari Amir
Wed | Dec 31, 08 | 9:57:28 pm MYT

Ketika mengarang ini, rumah di desa sedang berusrah. Dan, tatkala menyelak-nyelak pustaka rumah yang termuat di dalamnya buku-buku usrah, saya terlihat kitab Syed Qutb, Maalim fit Thariq (Petunjuk Sepanjang Jalan) yang diterjemah dalam bahasa Melayu.


Lalu dalam bab Islam Adalah Tamadun (al-Islam Huwa al-Hadharah), penulis yang amat terkenal dengan ketajaman mata pena itu menulis mengenai Islam sebagai berikut:

(Saya menitipkan beberapa perenggan dengan melompat-lompat dan tidak tersusun..)

'Masyarakat Islam' ialah masyarakat yang di dalamnya dilaksanakan Islam: akidah, ibadah, undang-undang, moral dan cara hidup.

Manakala masyarakat jahiliyah itu ialah masyarakat yang Islam tidak dilaksanakan di dalamnya; masyarakat yang tidak dipandu oleh Islam, baik dari segi akidah, konsep, nilai, sistem dan undang-undang, moral dan tatasusila.

'Masyarakat Islam' bukanlah sebuah perkumpulan atau organisasi manusia yang menamakan diri mereka 'MUSLIM' sedangkan syariat Islam tidak menjadi undang-undang masyarakat itu, walaupun mereka patuh bersembahyang, menunaikan rukun puasa dan naik haji ke Mekah.

'Masyarakat Islam' dengan bentuk seperti yang disebut di atas itulah sebenarnya masyarakat yang bertamadun, manakala masyarakat 'jahiliyah' dalam segala bentuknya adalah masyarakat 'songsang.'

'Islam Hadhari' dalam fahaman Syed Qutb
Maka.. pengarang Syed Qutb kembali menyambung hujahnya..

Saya pernah memasang iklan mengenai sebuah buku karangan saya yang masih di dalam percetakan.

Buku itu asalnya berjudul: 'Menuju masyarakat Islam yang bertamadun', tapi dalam iklan kali berikutnya saya buang perkataan 'bertamadun' dan judul buku itu diubah menjadi 'Menuju Masyarakat Islam' saja.

Perubahan judul ini rupanya menarik perhatian seorang penulis Al-Jazair (Algeria) yang selalu menulis di dalam bahasa Perancis.

Beliau lantas menulis sebuah artikel mengenai perubahan judul ini, dalam mana beliau telah membuat tuduhan bahawa perubahan judul itu berpunca daripada apa yang dinamakan beliau 'operasi mempertahankan Islam dari dalam jiwa.'

Beliau menyatakan kesalnya atas perubahan judul itu kerana itulah kononnya saya dianggap beliau sebagai tidak layak lagi membuat ulasan masalah itu mengikut keadaan yang sebenar.

Saya tidak ambil hati kepada penulis itu atas sikapnya yang demikian, sebab pada ketika mula-mula menulis judul buku berkenaan, cara berfikir saya masih serupa dengan cara berfikir beliau.

Persoalan yang berlegar dalam kepala saya ialah persoalan definisi 'tamadun' sama sahaja dengan persoalan yang selalu menari di dalam kepala beliau.

Syed Qutb mengaku tersilap dan jujur membetulkan kesilapannya
Akhirnya, Syed Qutb dengan penuh kejujuran, telah mengaku bahawa beliau sendiri telah terkeliru dengan konsep tamadun.

Maka, di atas kesilapan itu, beliau dengan mudah membetulkan kesilapannya. Ini kerana, beliau berfikir, merenung dan mengarang dengan penuh kejujuran dan keikhlasan..

Saya (Syed Qutb) terpaksa mengaku dengan berterus-terang bahawa cara berfikir saya pada ketika itu pun masih belum bebas sepenuhnya dari pengaruh sisa-sisa kebudayaan Eropah yang sama sekali asing dari selera keIslaman.

Sekali pun arah pemikiran saya begitu jelas ke arah Islam, namun sisa-sisa cara berfikir ala Eropah itu masih lagi mempengaruhi saya.

Definisi 'tamadun' ala Eropah selalu sahaja bermain-main dalam ingatan saya. Perkataan ini, kalau tidak penjelasan secukupnya, boleh mempengaruhi para pembaca dengan bayangan konsep asing yang aneh itu.

Perselisihan pendapat itu sebenarnya ialah mengenai definisi 'tamadun' dan dengan demikian perlulah persoalan ini dihuraikan dengan agak luas.

Islam itu sendiri telah mengusung makna tamadun
Dan akhirnya terserlah jualah kebenaran, 'Masyarakat Islam' adalah sebenar-benarnya masyarakat yang 'bertamadun'.

Dan pada akhirnya..Syed Qutb sendiri telah menarik satu kesimpulan sebagai berikut:

Perkataan 'bertamadun' sebenarnya tidak perlu dipakai, kerana ia adalah suatu omong kosong, tidak membawa sesuatu apa pun yang baru.

Wallahu'alam..

Kenapakah orang-orang seperti Syed Qutb ini dengan mudahnya mengaku kesilapannya sendiri? Pertamanya, beliau tidak memiliki apa-apa kepentingan diri. Hidup dan matinya telah diwakafkan seluruhnya untuk kemerdekaan jiwa, demi Islam dan Muslimin.

Beliau tiada kepentingan siasah seperti Abdullah Ahmad Badawi. PM seperti Abdullah ada cita-cita politik ketika membawa Islam Hadhari di dalam Perhimpunan Agung Umno dan ini membuktikan bahawa Abdullah tak jujur dan ikhlas dengan Islam Hadhari.

Pada tahun baru yang bakal menjelang sebentar sahaja lagi, dan bersempena Maal Hijrah ini, tulisan ini menyeru kepada Abdullah supaya bersikap ikhlas di dalam menerajui pemerintahannya.

Jika didapatinya ada kesilapan seperti mana Syed Qutb, maka dengan jujur hendaklah dia menggugurkan kalimat Islam Hadhari itu dan gunalah istilah lain seperti Muslim Hadhari atau apa-apa saja istilah bagi tujuan membetulkan dan membatalkan khilaf terdahulu.

Janganlah Abdullah risaukan sangat bahawa nantinya umat Islam di Malaysia akan mengejek-ejeknya pula di atas kesilapan tersebut. Itu tidak mengapa. Syed Qutb dengan rela dan ikhlas telah mengaku khilafnya. Tiada manusia sempurna.

Paling penting, gugurkanlah PPSMI ini. Abdullah sendiri tahu bahawa PPSMI ini adalah dasar yang batil. Yang menyebabkan Abdullah masih lagi pertahankan PPSMI, mungkin ini disebabkan oleh keegoannya.

Atau, andaian kedua, mungkin beliau masih takut dan gementar kepada Tun Dr Mahathir yang mengasaskan PPSMI tersebut. Wahai Abdullah, ikhlaskan dirimu mentadbir urusan-urusan kehidupan kami; warganegara Malaysia seluruhnya.. Wallahu'alam..

9:36 p.m, 31 Disember 2008
Sekolah Pemikiran Pendang _

Dah habis baca?
hm...
fkir-fikirlah!!!

Janji Obama


20 Januari yang menjanjikan satu perubahan yang sangat dinanti-nantikan dunia. Obama akan menunailan janji-janjinya dalam manifestonya. Sekarang


20 Januari yang menjanjikan satu perubahan yang sangat dinanti-nantikan dunia. Obama akan menunailan janji-janjinya dalam manifestonya. Sekarang, sentiasa hebah di tabloid-tabloid mengenai keganasan Israel. Tidak pernah sekelumitkah rasa kemanusiaan wujud dalam hati mereka? Tiadakah lagi nilai, etika kemanusiaan mereka?

Obama telah memberikan respon positif mengenai hal ini yang beliau katakan bahawa mereka akan menanganinya tidak lama lagi selepas duduk di Rumah Putih. Alhamdulillah, beliau pernah hidup dalam suasana kehidupan orang Islam, membesar di Indonesia, dan ini yang menyebabkan beliau memberikan reaksi positif, untuk menghentikan semua ini.

Namun, jika kita juga tidak mendokong beliau dalam usaha ini, tentu tidak berjaya. Insya Allah, doakan beliau mendapat hidayah dan, ia akan memeudahkan kita di masa hadapan kerana beliau belum lagi mendapat hidayah untuk memeluk Islam seperti bapa saudaranya dan abangnya.

Ini adalah berita yang menyatakan sokongan belia...

Obama janji tangani konflik Israel selepas 20 Januari



WASHINGTON: Bakal Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berjanji akan bercakap mengenai konflik Israel-Palestin sebaik saja mengambil alih jawatan, tapi menegaskan bahawa setakat ini hanya Presiden George W Bush saja boleh bercakap mengenai isu berkenaan bagi pihak Amerika.

"Selepas 20 Januari saya akan bercakap banyak mengenai isu berkenaan," Obama memberitahu pemberita sambil menepis kecaman terhadapnya bahawa beliau gagal menangani serangan Israel ke atas Semenanjung Gaza dengan berkesan.

Obama berkata beliau masih berpegang pada ikrar kempennya bahawa 'ketika mengambil alih pentadbiran, kami akan berusaha secara berkesan dan konsisten untuk cuba menyelesaikan konflik di Asia Barat."

"Saya fikir ia bukan saja hak bagi rakyat di rantau berkenaan, tapi lebih penting lagi, ia adalah hak bagi keselamatan rakyat Amerika dan kestabilan yang begitu penting untuk negara ini.

"Jadi pada 20 Januari, anda akan mendengar terus daripada saya," ikrarnya.

"Hingga itu, tugas saya adalah bagi memantau keadaan, menyediakan pasukan keselamatan yang terbaik agar ia dapat bersiap sedia bagi memikul tanggungjawab keselamatan."

Obama berkata barisan peralihan sedang memantau keadaan di Gaza setiap hari. "Kehilangan nyawa orang awam di Gaza dan Israel adalah sesuatu yang merunsingkan saya".

Tetapi, beliau juga berkata, "Buat masa ini Presiden George Bush sebagai presiden Amerika Syarikat akan bercakap bagi pihak kerajaan Amerika dan rakyat Amerika berkaitan dengan hal-ehwal antarabangsa."

Rumah Putih kelmarin menyatakan ia yakin Israel cuba mengelakkan orang awam (daripada menjadi mangsa serangan) dan mengingatkan semua pihak agar tidak membuat andaian tersendiri selepas anggota perubatan menyatakan serangan Israel mengorbankan 47 orang di sekolah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Jurucakap Jabatan Negara, Sean McCormack memberitahu pemberita bahawa Obama sudah pun diberi maklumat mengenai keadaan di Gaza oleh Setiausaha Negara, Condoleezza Rice Isnin lalu.

McCormack juga mengulangi kenyataan Obama bahawa 'adalah penting apabila isu yang ada kaitan dengan dasar luar disentuh, hanya seorang presiden boleh bercakap pada suatu masa, satu pentadbiran pada setiap masa,' ketika ditanya mengenai kenyataan daripada bakal presiden. � AFP

Khamis, 1 Januari 2009

Mereka diperangi lagi!!!


Pesawat Israel bedil bangunan Parlimen Palestin

GAZA: Pesawat Israel mengebom bangunan Parlimen Palestin awal pagi tadi manakala kapal tentera lautnya membedil...





Pesawat Israel bedil bangunan Parlimen Palestin


GAZA: Pesawat Israel mengebom bangunan Parlimen Palestin awal pagi tadi manakala kapal tentera lautnya membedil kedudukan Hamas sepanjang pesisir ketika tekanan diplomatik bagi menamatkan keganasan sejak enam hari lalu tindak menunjukkan kesan.

Letupan besar menggegarkan Gaza apabila pesawat Israel mensasarkan tiga bangunan kerajaan dan pegawai hospital berkata 25 yang cedera dibawa keluar dari rumah berhampiran.

Pihak tentera pula menyatakan pesawat berkenaan turut membedil terowong penyeludupan di sepanjang sempadan Gaza-Mesir bagi memutuskan hubungan bantuan Hamas dengan dunia luar.

Sementara itu, pegawai Kementerian Kesihatan Gaza berkata serangan sebelum subuh ke atas rumah anggota Hamas di utara Gaza membunuh wanita berusia 35 tahun dan mencederakan enam penduduk lain.

Sejak Sabtu lalu, lebih 390 rakyat Palestin terbunuh manakala 1,600 yang lain cedera dalam serangan ganas Israel.

Hamas berkata kira-kira 200 anggota keselamatannya turut terbunuh.

bilakah kesengsaraan ini bakal berakhir?
Inilah 'hadiah' tahun baru dari Israel...

Tahun baru!


Alhamdulillah, Allah masih lagi memberikan kita peluang untuk mengumpulkan bekalan untuk berada di alam seterusnya. Tahun baru hijrah telah kita kecapi beberapa hari yang lalu. Kelmarin, baru kita kecapi tahun baru masihi. Sungguh seronok melihat ramai remaja keluar pada malam kelmarinnya. Apa tidaknya, untuk merayakan sambutan tahun baru. Setiap tahun tentu banyak yang dibelanjakan semata-mat untuk menjayakan dan meraikan malam tahun baru ini.

Tetapi sedarkah kita sekarang ini...


Alhamdulillah, Allah masih lagi memberikan kita peluang untuk mengumpulkan bekalan untuk berada di alam seterusnya. Tahun baru hijrah telah kita kecapi beberapa hari yang lalu. Kelmarin, baru kita kecapi tahun baru masihi. Sungguh seronok melihat ramai remaja keluar pada malam kelmarinnya. Apa tidaknya, untuk merayakan sambutan tahun baru. Setiap tahun tentu banyak yang dibelanjakan semata-mat untuk menjayakan dan meraikan malam tahun baru ini.

Tetapi sedarkah kita sekarang ini saudara seISLam kita bagaimana keadaaanya? Di GAZA adakah mereka raikan tahun baru ini dengan senyuman? Tidak, tidak sama sekali mereka sedang bergelumang dengan rasa akut, sedih dan menderita. Penderitaan mereka semakin parah wahai saudara seISLAMku! Parah… kediaman mereka kini dibom oleh tenter Israel. Hm, kelmarin Bush ingin menunjukkan keprihatinannya terhadap penduduk di Palestin maka, dia mahu encatan senjata diadakan. Aduh, tolonglah jangan hendak bermuka-muka wahai semak… mereka sudah cukup tersiksa…

Sungguh sedih apabila menonton video yang telah dibuat oleh PMRM. Tiada satu tempat pun selamat dan aman bagi mereka. Aku cukup tersentuh melihatnya, hampir sahaja menitiskan airmata. Bayangkan kita ditempat mereka? Tidak dapat aku gambarkan kesengsaraan yang mereka rasai.

Berfikirlah bagaimana cara yang paling baik kita membantu mereka? Kita seharusnya ada sensitiviti terhadap saudara seIslam kita. Kalau bukan kita siapa lagi yang mahu membantu mereka.

Tahun baru atau tidak, ia memberikan situasi yang sama kepada mereka. Jika kelmarin kita mampu meraikan tahun baru masihi ini dengan gembira, bermakna musuh Islam telah berjaya terus membuat umat Islam terlena dan tidak akan terjaga dari tidur. Tepuk dada tanyalah iman, sekuat manapun kita, musuh Islam telah berjaya melemahkan kita... kerana umat Islam belum mampu untuk meletakkan Islam dihadapan perjuangan mereka kerana musuh Islam berjaya menyuntik virus dalam kalangan umat Islam. Walaupun sama membawa Islam tetapi tetap bermusuhan..


"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai..."

A is for Allah- yusuf islam