Khamis, 20 Februari 2014

AKU BOSAN!

Penulis nak lontarkan pandangan peribadi sahaja, tiada kaitan dengan mana-mana fakta. Sebenarnya, penulis dah bosan bermuka buku, twitter, dan lain-lain. Macam-macam dah media sosial sekarang... (rasa macam dah terlalu berlebih-lebihan).  

Dunia penuh dengan media sosial. Banyak, sangat atau sangat banyak? Apapun, terpulang kepada pembaca nak menilai bagaimana, sebab semua itu terpulang pada diri masing-masing. Penulis nak lontarkan pandangan peribadi sahaja, tiada kaitan dengan mana-mana fakta. Sebenarnya, penulis dah bosan bermuka buku, twitter, dan lain-lain. Macam-macam dah media sosial sekarang... (rasa macam dah terlalu berlebih-lebihan). 

Pandangan peribadi penulis, kerap bermuka buku kebanyakkannye (yang masuk dalam 'friend list' penulis la) suka update gambar dan pasal diri sendiri. Bila ada orang kemaskini tentang secawan teh/kopi/dll, teringat lawak Harith Isandar, seorang tu kemaskini tentang dia minum teh pun, ade orang komen... bila difikirkan, ye la, nak bagitahu semua kawan-kawan kat mukabuku tu, yang dia tengah minum. Hahaha, mungkin dia baru raasa nikmat minum?

 Janganlah terlalu pesimistik... Jika anda seorang yang pesimistik, selalu bagitahu diri sendiri yang kamu juga mungkin akan buat benda yang sama. Jadi, jangan menilai orang, nilai diri sebab Allah je yang akan pandang tentang diri kita, dalam luar,baik buruk. Disebabkan merasakan kebosanan yang amat, penulis dah buat kepuusan nak keep blogging je. Sebab kat media sosial orang boleh komen tentang itu, tentang ini. Tapi, tak pernah nak buat dlm realiti. Semua dalam maya je... xkan jadi realiti bukan penulis nak kata alam maya ni tak baik, tapi ade orang yang menggunakan dengan cara yang salah. 

Ya, teringat Al-kisah seorang sahabat yang mana adiknya yang berhati tulus suci dan murni telah ditipu mentah-mentah oleh seorang ke, sekumpulan ke xpasti, tentang jual-beli di internet. Si penjual ini katanya hendak menjual semua barangan rampasan kastam, ada television, komputer riba, peti sejuk, dan semua barang elektrik kesimpulannya dengan harga RM300 SAHAJA. Siap tak nak semua barangan elektrik harga macam tu! Memang murah gila!! 

Tapi yang gila, adik sahabat penulis ni, tanpa berfikir panjang depositkan duit ke dalam akaun bank si penjual: RM 3K sebab beli 10 barang. 3 hari selepas itu, si penjual memberitahu adik sahabat penulis, (dalam perbualan telefon) dia sudah dalam perjalanan ke Kuala Terengganu (sebab rumah adik sahabat penulis di KT). Tetapi si penjual menelefon lagi sekali sebab dikatakan ada masalah jadi, penghantaran barang agak lewat. Ok, nampak macam betul je, kan???

 Lepas itu, keesokkannya, adik sahabat penulis menelefon orang berkenaan, nombor tersebut tidak dapat dihubungi!!! Adusss!!! Hanya kenal di laman sesawang (Facebook), bila tengok balik muka buku si penjual tersebut, tiada dalam carian ; agaknya sudah dihapuskan 'page' tersebut. Al-kisah tersebut mahu memberikan pengajaran kepada pembaca. 

Jangan mudah percaya. Nak percaya boleh, tapi biarlah yang dah berdaftar dengan ssm atau ade testimoni dari pengguna atau pembeli yang lain! 

Semoga menjadi pengguna laman sosial yang bijak dan berhemah!!!!

Drought after snow! =)

Since end of the Year 2013, on the social media people always discussing about the snowing in the tropical country such as Malaysia. Gosh, when I read those status, articles even a picture edited showing a highway covered by snow. This sound insane to me but though the God power nothing impossible!

 Since end of the Year 2013, on the social media people always discussing about the snowing in the tropical country such as Malaysia. Gosh, when I read those status, articles even a picture edited showing a highway covered by snow. This sound insane to me but though the God power nothing impossible! But the people in the social media keep praying that happen soon. 

What? As soon as reading those comments, I imagine the scene same as in the film entitle “The Day After Tomorrow”. The crazy coldness of the snow can died frozen, no heat to keep warm. Thrilling feeling would come, seems like I’ll die sooner with the crazy coldness. Recently, the drought coming to keep us warm. This not just warming, drying, with the less of the water could be dead because of the hydration. The water supply will reduced sooner. Definitely the river seems dry. 


But, one thing come cross into my mind – this is the way the God make you think more. Why do the weather seems crazily change suddenly? Let’s think about this. What would you think? For those who never believe in God, this is the right phenomenon should be happen? Why the earth seems react differently with all of sudden? Sometime it become too cold and some time it become too hot? Neither me don’t have the answer but trust me, when you think harder and keep yourself calm you’ll find out why… 

For me, as a Muslim I think that God wants to give a test, whether you stay close to God and remind yourself that this is all God power, all in the universe may change with His will… 

As in the Quran, Chapter 36, Verse 82 , also in Chapter 2, Verse 117 ; Be! And it is! Because of the ultimate power, He just said, then it happen no matter what. Shortly, keep praying that the drought just want to keep you close to God. 

Never stop praying and giving your love to the God! picture: credit to google n fozen film.

Jumaat, 14 Februari 2014

SAAT KEMARAU HADIR

Beberapa bulan lalu, seringkali mendengar bah melanda, memusnakan harta benda dan menenggelami tempat teduh. Tempat yang tidak pernah dilanda bah juga turut terjejas. Apakah hikmahnya Allah mendatangkan bah tersebut? Tidakkah itu adalah satu peringatan awal atau ujian untuk menguji manusia yang seringkali lupa, dunia ini adalah ladang, tempat menanam dan hasilnya kita tuai di hari akhirat kelak?
picture- credit to google Beberapa bulan lalu, seringkali mendengar bah melanda, memusnakan harta benda dan menenggelami tempat teduh. Tempat yang tidak pernah dilanda bah juga turut terjejas. Apakah hikmahnya Allah mendatangkan bah tersebut? Tidakkah itu adalah satu peringatan awal atau ujian untuk menguji manusia yang seringkali lupa, dunia ini adalah ladang, tempat menanam dan hasilnya kita tuai di hari akhirat kelak? Hasil yang kita dapati waktu di dunia ini adalah untuk di bahagi-bahagikan kepada yang lain yang lebih memerlukan. Tidak perlu tunggu “kalau aku kaya”, tapi setiap rezeki yang Allah kurniakan itu bukanlah semuanya milik kita. Saya pernah terbaca jika sebulan kita mendapat gaji hasil usaha kita, pahit jerih setiap hari selama sebulan, dapat satu pertiga daripadanya sahaja yang akan menjadi milik kita. Dua pertiga lagi tentunya milik mak cik jual kuih, TESCO, GIANT (semua yang sewaktu dengannya), Syabas, TNB dan lain-lain… Maka, kita tidak boleh nafikan segala yang Allah bagi itu untuk dikongsi. Walaupun hanya ilmu yang disampaikan oleh seorang ustaz dalam majlis ilmu. Sekarang, Malaysia cuacanya seperti kemarau. Terik matahari seperti membakar kulit tetapi ini hanyalah sedikit, jika dibandingkan dengan kehangatan api neraka, sungguh jauh bezanya…. Inilah yang sering bermain difikiran penulis. Setiap pagi ketika melangkahkan kaki keluar dari rumah, selalu berdoa kepada Allah supaya menurunkan air rahmatNya membasahi bumi ini kerana diri ini tidak tahan dengan kehangatan yang telah Allah berikan beberapa hari ini. Sungguh, penulis tidak setabah sahabat-sahabat Nabi dan Rasul yang telah dijanjikan Jannah di sana kelak. Namun, bila difikirkan lagi rumput-pumput yang mengering telah bertukar kepada kekuningan tetap terus berzikir memuji Penciptanya. Penulis juga perlu mengambil motivas dari rumput-rumput yang terus berzikir untuk mendapt Redha Pencipta. InshaAllah, apa yang berlaku adalah ujian daripada Allah. Takkan Pencipta kita tidak mencintai kita. Terlalu banyak yang telah diberikan untuk kita, cuma pernahkah kita memberikan cinta kita buatNya? Sebenarnya, hati dan jiwa kita yang kemarau untuk mencintai Allah. Mungkin ya, kita hamba yang taat, tapi jiwa dan raga ini hanya untuk Allah??? Bersama-sama meraih cinta Allah. Cinta yang kekal ABADI…

"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai..."

A is for Allah- yusuf islam