Selasa, 27 Mei 2008

Hujan Ribut Di Highway


Bayangkan ketika ditengah-tengah highway yang penuh dengan kereta, lori dan bas... tak terlupa kenderaan kecil dan mampu mencilok, motorsikal... bersesak untuk menuju kedestinasi masing-masing. Ketika itu, aku sedang menaiki motorsikal, baru pulang dari rumah sepupu sahabatku Allah telah takdirkan aku bersama sahabatku pulang dengan disertai air rahmatnya, hujan.


Tiba di satu kawasan, yang ketika itu sesak dengan kenderaan yang lain yang mungkin semua mahu pulang ke rumah dari tempat kerja, hujan turun dengan lebat. Lebat yang amat... lebat bukan itu sahaja, angin juga bertiup kencang. Bayangkan keadaan orang yang menaiki motor pada ketika itu, basah kuyup sudahlah pasti. Petir dan guruh pula sabung menyabung. Perasaanku ketika itu, hanya mengingatkan kematian. dalam hatiku berbisik" Kalau aku mati, aku tak sempat balik ke rumah jumpa dengan mak ayah". Hanya kematian yang menerawang difikiranku. Kalaulah aku accident terlanggar lori, alangkah dahsyat keadaan mayatku...


Saat itu aku hanya berzikir supaya Allah menyelamatkan kami dari sebarang musibah. aku mengigil kesejukkan... Sahabatku yang memandu motorsikal pada ketika itu tentu lebih mengigil. Aku tidak berani untuk berkata apa-apa kerana khuatir menganggu konsentrasinya memandu. Saat itu aku meletakkan sepenuhnya apa-apa kemungkinan yang berlaku hanya kepada Allah SWT. tiada kuasa yang mampu menyelamatkan kami melainkanNya.


Tidak pernah terlintas dibenakku, aku akan menghadapi situasi yang dahsyat seperti ini. Tentunya di hari pembalasan nanti maha dahsyat hukuman dan siksaan Allah. Subhanallah, aku hanya insan kerdil yang tidak terlepas dari melakukan kesalahan. Ya Allah aku berterima kasih kerana memberikan aku peluang untuk hidup di dunia ini lagi. Jika disaat hujan ribut di Highway tempoh hari Engkau ingin menarik nyawaku, tentunya akau tidak berpeluang menulis untuk menjadi teladan kepada pembaca-pembaca sekalian.


Kupohon semoga Allah jadikan pemikiranku, penulisanku dapat membantu dalam perjuangan Islam.


ALLAHUAKBAR!!!

Sepetang Di Parlimen

Salam pejuang Islam!

Hari ni nak kongsi sedikit pengalaman jadi pemerhati di sidang parlimen pada 20 mei yang lalu. Agak terkejut apabila melihat keadaan dan situasi yang sebenar di sidang parlimen.

Kenapa? Tak sangka YB kita pilih ni bergaduh macam budak-budak. Yang sana tolak, yang sini tarik. Alamak, macam main tarik tali lah pulak. tapi memang itulah situasi sebenar. dari pergulungan hujah dan soalan-soalan yang diberikan sebagai pemerhati pun ana tidak puas hati. sebab, tiada jawapan untuk soalan yang ditanya. Hairannya, kalau jawapan yang diberikan sekalipun, tidak boleh menjawab soalan yang ditanya. Kenapa ya? ana pun tak faham. Tapi sekurang-kurangnya ramai juga yang bangkit untuk suarakan sesuatu kepada rakyatnya cumanya nak kata, segelintir sahaja dari pihak BN yang bangun untuk bersuara untuk rakyat.

YB dari sabah dan sarawak patut dipuji kerana menyuarakan untuk rakyat dikawasan mereka dan YB yang berkenaan begitu inginkan kemudahan asas seperti elektrik, air dan jalan perhubungan. Ana sedikit kurang selesa apabila dibangkitkan isu-isu parti dalam parlimen. sepatutnya, bincanglah isu-siu rakyat bukan menghantam antara parti-parti politik. dalam persidanagan yang membincangkan isu-isu rakyat, sepatutnya kita ketepikan isu kepartian. Semua itu dah tak penting. takkanlah sebab nak bina jalan pun perlu guna nama parti. padahal duit untuk bina jalan guna duit rakyat. termasuklah duit rakyat yang pangkah dacing, bulan dan yang lain-lain.

Bagi ana, dalam parlimen tidak perlu timbul isu-isu seperti ini sebab semua yang ada didewan parlimen ini sudah 'menang'. Jadi tidak perlulah dibangkitkan isu dacing, bulan, roket dan sebagainya.

Ana sarankan kepada sesiapa yang berkesempatn, datanglah jadi pemerhati diparlimen. InsyaAllah boleh memperolehi sesuatu yang tidak boleh didapati ditempat lain.

Isnin, 19 Mei 2008

Betapa sengsara hidup kanak-kanak di Gaza sehingga budak kecil mahu menjadi Izrail. Hatiku tersentuh, semangat dan rasa untuk mendaulat Islam dalam diri mereka membara. Mereka boleh nampak dengan jelas kehidupan mereka diancam tentera Zionis yang kejam. Keadaan kita sekarang, selesakan? tiada darah yang mengalir dari tubuh kita, makanan yang cukup, pakaian yang serba lengkap dan boleh tidur dengan selesa pada waktu malam.

Sehingga kita tidak cuba untuk merasai betapa sengsara saudara seagama kita disana. Cuba kita renungkan dan fikir. Cuba hayati apa yang mereka hadapi. Apabila kita hayati, cuba rasai, utuskanlah doa kita kepada mereka yang diancam. Mana tahu dengan doa kita yang kita pohaon sebentar tadi telah menyelamatkan seorang ibu kepada seorang budak kecil yang sudah yatim? besarnya keberkatan yang kita perolehi.

kita juga tidak tahu apa yang berlaku sekarang? tentera Zionis sedang menghalakan senjata api dikepala seorang budak kecil? atau sedang menyepak terajang wanita? aduh! kasihan tidak berperikemanusiaan kah mereka ini? betul apa yang dicatitkan di dalam Al-Quran, manusia itu boleh menjadi jahat lebih dari binatang.

Marilah kita berdoa semoga mereka dalam lindungan Allah Rabbul Alamin.

“Adik mahu jadi Izrail!”

“Adik mahu jadi Izrail!” Begitu kata adik usai aku bacakan biografi Izrail alahissalam, malaikat maut yang wajib diimani oleh aku, adik dan sesiapa sahaja yang mengaku beragama Islam. Jangankan adik, sesiapa sahaja di bumi Gaza yang berdarah ini mahu menjadi Izrail agar bisa kami ambil nyawa tentera Zionis yang saban hari berusaha memastikan hidup kami kaya dengan derita. Dari Rafah sampai ke Bait Hanun, kamu tidak akan berjumpa satu meter persegi tanah yang sunyi daripada kelongsong peluru tentera Zionis. Kalau kamu berlari dari pesisir Mediteranean di Elei Sinai ke Erez kemudian terus ke Kem Khan Younis tempat aku dan adik berlindung sekarang ini, kamu tak akan temui satu inci pun tanah yang merdeka daripada darah penduduk Palestin.

Dua tahun yang sudah, aku, ibu, ayah dan adik tinggal di Rafah. Waktu itu umurku baru mencecah 17 tahun. Sweet seventeenth. Tidak, tidak... Tahun yang pergi dan tahun yang singgah tak pernah lekang dengan derita. Kata ibu, aku anak gadis yang cukup cantik. Kerana kecantikan itu, ibu melarang aku keluar sendirian. Berjaga-jaga kata ibu. Kata ibu lagi, kamu tidak tahu bila dan di mana kamu akan terserempak dengan haiwan. Lagi kata ibu, kalau kamu keluar, kamu belum tentu akan pulang. Oh ya... waktu itu aku agak rapat dengan Rachel Corrie. Ya Rachel. Pernah kamu terbaca mel elektronik Rachel dari Gaza? Tentang betapa derita kami anak-anak Palestin hidup di celahan puing bangunan yang runtuh dibedil rejim Zionis. Kadang-kadang aku tertawa dengan gelagat Rachel dengan lidah Inggerisnya sewaktu Rachel cuba menuturkan perkataan Arab. Rachel, gadis Inggeris yang berhati waja. Kadang-kadang aku rasakan dia itu lebih memahami kami berbanding saudara-saudara seagama dengan kami.

“Kaif Bush? Kaif Sharon?” tanya anak-anak kecil termasuk adik kepada Rachel. “Bagaimana Bush? Bagaimana Sharon?” Rachel kulihat menggaru kepalanya.“Bush majnoon, Sharon majnoon.” Pecah ketawa kami waktu Rachel mengatakan Bush dan Sharon gila dengan lidah Inggerisnya. Ya, barang kali Rachel benar. Bush gila, Sharon gila. Sewaktu Sharon diserang angin ahmar, kami jangkakan penggantinya mungkin akan punya dasar yang lebih lembut daripada Sharon. Ya, aku silap. Kalau Rachel masih hidup, barang kali anak-anak kecil akan bertanya, “Kaif Bush? Kaif Sharon? Kaif Olmert?” Mungkin akan segera disambut Rachel, “Bush majnoon, Sharon majnoon, Olmert majnoon.” Dan akan segera pula kami sambut dengan derai ketawa yang mungkin dihantar angin Mediteranean sampai ke Tel Aviv. Suatu ketika Rachel diserang selsema. Makcik Aisyah menjaga Rachel seolah-olah anak sendiri. Ya, Rachel sangat baik. Kadang-kadang aku rasakan dia lebih mulia daripada aku sendiri. Masakan tidak, dari Amerika dia ke sini, ke Rafah yang langitnya tidak pernah sunyi daripada peluru dan roket buatan negaranya sendiri. “Saya aktivis keamanan,” kata Rachel sewaktu mengunjungi rumahku yang hanya beberapa blok jauh dari kediamannya. Oh ya, Makcik Aisyah dan Rachel. Sering makcik tanyakan pada Rachel tentang ibunya, mengingatkan Rachel supaya menghubungi mereka, sampai suatu ketika Makcik Aisyah memeluk Rachel bila Rachel maklumkan bahawa ibunya berterima kasih kerana sudi menjaganya persis anak sendiri. Ya, Rachel... Aktivis keamanan yang mengorbankan segala bentuk kesenangan untuk bersama kami di Rafah. Beberapa bulan selepas ibu dan ayah membawa kami pindah ke Khan Younis, kami menerima berita Rachel mati dibunuh Zionis. Di saat-saat akhir hidupnya, Rachel dengan berani mendepangkan tangan di hadapan bulldozer yang sedang mara untuk merobohkan blok penempatan penduduk Arab Palestin. “Rachel jangan! Rachel jangan! Rachel jangan!” Jerit Makcik Aisyah. “Rachel jangan! Rachel jangan! Rachel jangan!” Jerit Nidal, jiran aku yang telah fasih berbahasa Inggeris dek didikan Rachel. Akhirnya mereka terdiam, Makcik Aisyah menangis. Nidal menangis. Tubuh Rachel pecah digilis bulldozer dan blok bangunan tetap hancur. Begitu yang diceritakan kepadaku oleh beberapa teman yang berpindah ke Khan Younis selepas peristiwa tersebut. Rachel, gadis manis, aktivis keamanan dan teman baru yang sanggup mati kerana kami.



Ahad, 18 Mei 2008

mana peranan KITA?

setiap ketika aku dambakan kasih sayang Rabbul Izzati. Namun, seteguh mana kasih sayang terhadapNYA. kasih sayang yang abadi hanya untukNYA. bagaimana harus ku harung hidup ini tanpa kasih dan belasMU? jika terlupa, janganlah ENGKAU hukumi aku yang kerdil ini.

aku harus gagah dalam melawan musuh-musuh yang nyata secara zahir atau batin. musuh pertama, nafsu. argh!! payah, memang payah tapi ini harus ditentang bersungguh-sungguh kerana tanpa melawan nafsu, segala perkara ma'ruf tidak boleh dilakukan. malah ia akan mendorong kepada mungkar.

aku sedih, kecewa dan pilu kerana sering membaca, melihat dan mendengar... betapa kritikalnya gejala sosial di negara kita. sejauh mana Malaysia yang diiktiraf sebagai negara Islam menjalankan 'tugasnya' yang sebenar untuk mendidik setiap isi 'rakyatnya' boleh menjadi satu keenakkan untuk dirasa oleh segala peringkat masyarakat dalam 'membangunkan' masyarakat dan negara? mungkin semua ini retorik semata-mata...

siapa yang bertanggungjawab untuk semua ini??? pemimpin? rakyat? pelajar? cuba tepuk dada tanya iman. sejauhmana DIRI sendiri memujuk DIRI untuk memainkan peranan yang maha penting ini?
cukupkah sekadar melaung-laungkan dihadapan masyarakat? pelajar? kanak-kanak pra-sekolah? tidak! setiap individu yang mukminlah yang perlu bersama bangkit untuk membuat satu titik tolak dalam usaha untuk membaiki dan cuba untuk menghalang saraf-saraf pihak Barat yang durjana yang sedang berusaha mengubah cara hidup yang kononya lebih moden. sesiapa yang tidak mengikut perubahan dan perkembangan seperti mereka, dianggap kolot.


kenapa mereka gunakan cara halus seperti ini? tentunya supaya mereka mahu kita terpengaruh dan supaya kita tidak sedar apa yang mereka perlakukan terhadap kita sekarang. kerana jika mereka gunakan kekerasan, tentu umat Islam akan bangkit, bersatu untuk memerangi mereka. tapi, dengan cara idealistik seperti ini, mereka dengan mudah dapat menangkap dan memeastikan kita dalam genggaman mereka.

Tolong jangan biarkan mereka membelenggu kita!

sekarang kita perlu sedar, jangan tidur lagi! kita harus bangkit perangi mereka secara idealistik juga!! jangan biarkan mereka kuasai kita!! hentikan semua ini...

bagaimana caranya? kita harus dekatkan diri kepada Yang Maha ESA. berpegang teguh kepada Al-Quran. Kerana Rasulullah telah berpesan, berpeganglah kamu dengan dua perkara ini dan nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya; Al-Quran dan AsSunnah.

namun untuk pengetahuan, pihak Barat telah melancarkan serangan menggunakan nas-nas dari Al-Quran dan Al-hadis. Bagaimana mereka menggunakan dua perkara yang boleh menyelamatkan kita ini sebagai senjata? sungguh dahsyat perkiraan mereka.

mereka menggunakan nas-nas ini untuk menyatakan bahawa apa yang mereka lakukan juga selari dengan Islam namun, mereka memilih sesetengah ayat dan daripada sesetengah ayat itu, separuh dari ayat itu yang mereka pegang. ini bukanlah ajaran Islam yang sebenar, Islam yang sebenar mengambil secara keseluruhannya. ISLAM adah SYUMUL!!!

mari kita fikir, kita harus bersama Islam untuk membawa Islam untuk membaiki virus-virus mungkar yang telah membejat anak bangsa kita... sayangi Islam, sayangi Masyarakat kita.

fikirlah!!! anak bangsa kita harus dibela.


Jumaat, 16 Mei 2008

something hiding in fruits?

I remembered an email send by a dear friend from Shaw University Mosque one day about the amazing resemblance of the shapes of the fruits and the actual benefit that those fruits carry.

Let me share them with you.



A sliced Carrot looks like the human eye. The pupil, iris and radiating lines look just like the human eye...and science shows that carrots greatly enhance blood flow to and function of the eyes.



A Tomato has four chambers and is red. The heart is red and has four chambers. All of the research shows tomatoes are indeed pure heart and blood food.



Grapes hang in a cluster that has the shape of the heart. Each grape looks like a blood cell and all of the research today shows that grapes are also profound heart and blood vitalizing food.



A Walnut looks like a little brain, a left and right hemisphere, upper cerebrums and lower cerebellums. Even the wrinkles or folds are on the nut just like the neo-cortex. We now know that walnuts help develop over 3 dozen neuron-transmitters for brain function.



Kidney Beans actually heal and help maintain kidney function and yes, they look exactly like the human kidneys.



Celery, Bok Choy, Rhubarb and more look just like bones. These foods specifically target bone strength. Bones are 23% sodium and these foods are 23% sodium If you don't have enough sodium in your diet the body pulls it from the bones, making them weak. These foods replenish the skeletal needs of the body.

subhanAllaah…

Allaah has said that,

And whatsoever He has created for you on the earth of varying colors [and qualities from vegetation and fruits] and from animals. Verily! In this is a sign for people who remember. ( 16:13 )


Bahasa-basi Bumi Kenyalang

Kesegaran udara pagi yang jauh lebih menyegarkan rasa minda dan jiwa di bumi kenyalang membuatkan diriku tidak sabar-sabar untuk menjejakkan kaki ke sana.

Rinduku kepada ayahanda dan bonda yang tidak putus-putus mendoakan kejayaan anakandanya. Diriku merasakan sudah sebati dengan budaya, bahasa dan cara hidup di bumi asing bagi rakan-rakanku di kampus. Sukar untuk diriku jelaskan sejauh mana keseronokkan selepas menerima dan diterima oleh penduduk asal bumi tersebut. Memang, diriku tahu tentunya persepsi rakan-rakan dikampus diriku hidup di atas pokok, ditengah hutan. Satu persepsi yang tidak wajar.

Huh, bukankah bumi kenyalang ini telah dijajah oleh British?

Tentunya kalau nak dibandingkan tahap pendidkan dengan orang-orang tua di bumi kenyalang ini tentu pembaca terkejut. Kenapa? Mereka lebih mahir berbahasa inggeris dari bahasa melayu. bunyinya pelik tapi inilah realiti.

Sehingga kini, masyarakat masih menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa utama.
Diriku pada mulanya sukar untuk menerima budaya dan gaya bahasa. Bahasa yang pelik!

Sekali dengar seperti bahasa orang asli. Setelah lama bergaul, diriku pula yang mengikut mereka untuk bercakap menggunakan bahasa tersebut.

Oleh sebab banyak dialek, teman seperjuangan semasa sekolah berasa kagum kerana diriku tahu perkataan yang mereka tidak tahu. Menghairankan jugak!



Khamis, 15 Mei 2008

esok hari guru...

huh...
teringat mase sekolah. malas je nak pergi sekolah sebab takut ngan cikgu... sebab cikgu garang... suak denda kalau tak dapat jawab soalan. padahal... diri sendiri yang tak ulangkaji.. salah sendiri. tapi itu yang manis.. masa saekolah sebab bila melangkah ke alam kampus tak de orang yang akan marah, denda sebegitu, yang penting pandai-pandai lah jaga diri.
kepada semua pendidik.. selamat mengajar dengan penuh tabah dan ingatlah, setiap kali ilmu yang diajar itu diamalkan, pahala dari Allah SWT melimpah untuk kita selagi mana tidak melaggar syariatNya. selamat mendidik...
kepada guru-guruku...
terima kasih atas ajaran dan ilmu yang telah diberi. semoga Allah membalas jasa kalian yang tidak terhingga. Terima kasih banyak-banyak guru-guru ku!!!
termasuk naqibah-naqibahku!!!!
syukran.........

Isnin, 12 Mei 2008

great challange!!!

every steps in ur life...
you see a little sworn in ur journey...
never turn back...
when u frustrated...
never tell others that u

start my blog with halal food

salam...
gembiranye buat blog!!!!

nak cerite ckit....


pasal makanan di hotel 5 starssz




Pada hari Ahad yang lepas, sekiranya anda mendengar siaran Radio 24 bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) pada jam 2 pm, terdapat satu wawancara yang sangat menarik di antara Pengulas Radio 24, Tokki dan 2 orang Chef.

Isu ini begitu menarik sehinggakan saya terasa rugi jika tidak mendengar celoteh mereka walaupun hanya hendak bangun ke tandas. Isu kepenggunaan kali ini ialah tentang Halal atau Tidak Halal Makanan yang Dihidangkan di Hotel 5 bintang.

Seperti yang kita maklum, waktu orang Islam berpusu-pusu untuk makan di Hotel 5 bintang ialah ketika bulan Ramadhan. Bukan sahaja individu, malah syarikat-syarikat juga menjamu pekerja-pekerja dan pelanggan masing-masing di Jamuan Berbuka Puasa di Hotel 5 bintang. Maklumlah, Setelah penat dan lapar berpuasa pada siangnya, tentulah waktu untuk berbuka itu sewajarnya diiringi dengan juadah-juadah yang lazat dan sedap.

Tetapi jangan terkejut kerana hidangan anda di Restoran 5 Bintang itu belum tentu HALAL. Apa hukumnya puasa anda sekiranya berbuka dengan makanan yang Haram?


Yang menariknya di dalam program ini, 2 orang Chef telah bersama-sama menceriakan rancangan ini. Apa kata mereka?

Salah seorang Chef memberitahu, dari pengalamannya dahulu, di dalam retoran hotel 5 bintang yang menghidangkan buffet, terdapat 5 bahagian dapur masakan (Masakan Melayu, Masakan Barat, Masakan Cina.... tak ingat lagi dua). Setiap satu dapur diketuai seorang Chef yang dipanggil Eksekutif Chef. Di dalam buffet, setiap dapur akan memasak makanan tertentu untuk buffet tersebut. Resepi-resepi untuk makanan yang dimasak daripada setiap dapur adalah hak mutlak Eksekutif Chef. Ini bermakna tiada orang lain berhak memberi komen tentang resipi yang telah ditetapkan oleh Eksekutif Chef.

Eksekutif Chef ini terdiri daripada orang yang pakar dan ahli di dalam masakannya untuk menjaga kualiti makanan yang dihasilkan (5 bintang lah katakan...). Sekiranya Dapur Masakan Melayu tentulah eksekutif Chefnya adalah seorang Melayu. Sekiranya western maka pakarnya tentulah orang dari luar negara, begitu juga masakan cina dan lain lain.

Sesetengah Chef yang mungkin berasal dari luar negara mempunyai cara memasak mereka yang tersendiri. Jika mereka sudah biasa meletakkan arak di dalam makanan di luar negara, mereka pasti akan meletakkan Arak ketika memasak di dapur sini.

Salah seorang chef berkata, ketika beliau baru memulakan kerjayanya, beliau melihat bagaimana arak dituang di dalam sup bawang (onion soup) yang dimasak di Hotel 5 bintang ini. Chef itu juga berkata, di atas ruang rak tempat memasak sup-sup, berbaris berjenis-jenis botol arak bersama-sama dengan rencah-rencah lain untuk dibuat sup. Jika tidak silap saya, bukan sup sahaja makanan yang mengandungi arak.

Selain daripada Arak , ada yang lebih menarik lagi tentang pendedahan ini. Menurut chef tersebut, terdapat dua mesin pengisar daging di dapur tempat beliau bekerja. Satu bertulis "PORK" pada papan tanda berdekatan dan satu lagi bertulis "NON-PORK". Tapi dia amat kecut perut.. bila semua orang seperti tak nampak (atau buat-buat tak nampak) sahaja papan tanda itu... Kejap yang pork dimasukkan ke mesin yang ini, sekejap yang di sana ... sehinggakan, beliau terpaksa mengangkat tanah dan air untuk mencuci mesin tersebut setiap kali habis bertugas. Yang memakan masakan itu pula ialah kita.

Pada kebiasaannya, sesetengah hotel mengasingkan pinggan yang digunakan untuk menghidangkan khinzir di satu tempat yang berasingan untuk dicuci. Ini adalah kerana, pencuci pinggan dahulunya adalah di kalangan orang Islam. Tetapi menurut chef itu sekarang, pencuci pinggan adalah di kalangan orang Myanmar dan Bangladesh .
Mereka bukannya tahu pinggan mana yang ada khinzir ataupun tidak. Untuk memudahkan kerja, semuanya dicampurkan sekali. Habis semuanya....

Chef itu juga ada bercerita tentang kek-kek yang dihidangkan yang mempunyai arak, contohnya tiramisu. Banyak juga dessert dan kek yang tidak halal dihidangkan.

Adakalanya, daging yang di grill, ayam-ayam atau makanan yang dibakar adalah halal. Begitu juga dengan makanan laut. Namun, Chef menasihatkan agar lebih berhati-hati dengan pelbagai sos atau pencicah yang disediakan bersama kerana ia dikhuatiri tidak halal.


Ada juga pada waktu waktu tertentu chef ini akan keluar dan melihat-lihat para pelanggan. Sekiranya beliau melihat orang Islam mendekati makanan-makanan yang tidak halal, maka dia akan mendekati mereka dan berbisik "Encik, makanan ni tidak halal...". Tapi tentulah banyak daripada masa mereka berada di dalam dapur. Jadi nasiblah kepada para pelanggan Islam yang lain sekiranya tidak sengaja menikmati makanan yang haram.

JAKIM telah memberi sijil Halal kepada 3 buah hotel sahaja tetapi sampai tamat program wawancara Radio 24 itu, saya tidak dapat menangkap nama Hotel 5 Bintang yang mana satu. D'Saji Felda telah diiktiraf Halal oleh JAKIM menurut Tokki (PPIM) cuma ia bukan nama Hotel 5 Bintang yang ingin saya dengar.

Saya berasa sangat terkesan di dalam hati apabila mendengar program ini dan pendedahan pengalaman-pengalam an daripada 2 orang Chef jemputan. Salah seorangnya kini telah menjadi Ketua Chef untuk Tabung Haji dan salah seorang lagi bertugas sebagai pengurus di sebuah syarikat makanan. Ia menjadi pengajaran kepada kita bahawa makanan yang nampak mahal dan sedap itu tidak semestinya memberi manfaat kepada kita.

"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai..."

A is for Allah- yusuf islam