Selasa, 14 Disember 2010

Kuota UMUR


Salam pembaca sekalian,

Sebulan sudah blog ini terbiar akibat kekurangan komitmen untuk menulis.Terikat dengan komitmen memang sukar.

Hari ini, tetibe terbaca mengenai kuota umur secara jelasnya, umur kita yang semakin pendek. Tamat sahaja 'hari' ini, umur kita telah berkurang dan akan terus berkurang sehinggalah 'waktunya'.

Alhmdulillah hari ini Allah mengingatkan diriku yang lemah dan lalai ini mengenai kematian yang pasti itu. Cuma, waktu dan tempat dalam pengetahuan Yang Esa. Ya Allah, engkau telah kejutkan diriku dari tidur. Alhamdulillah.

Maka, jika kuota umur sudah berkurang dan akan terus berkurang, apakah yang perlu kita lakukan? Hanya sedar tanpa melakukan apa2?

Mohonlah taubat kepada Allah kerana, manusia tidak terlepas dari melakukan dosa, tidak kira dosa itu kecil atau besar.Pintu taubat itu sentiasa terbuka sehingga hari kiamat. Maka, sebelum kiamat tiba, bertaubatlah. Namun, janganlah pula setelah melakukan lambakkan dosa baru hendak bertaubat kerana Allahmahukan hambanya selalu berdamping dengannya dengan menangisi dosanya. Itulah iman dan takut kepada Allah. Pesanlah pada hatimu agar ia sentiasa mengingati mati kerana orang yang mengingati adalah orang yang bijaksana.

Kenapa bijaksana jika ingat mati?

Seseorang itu akan memanfaatkan masanya semaksimanya hanya untuk beribadah kepada Allah. Maka, dia tidak akan melakukan perkara yang sia-sia dan perkara maksiat. InsyaAllah kita juga akan menjadi bijaksana jika kita sentiasa mengingati mati.

Ketahuilah rahmat Allah itu luas dan kemaafan Allah itu melimpah ruah kepada hambanya.

Maka, jadilah hamba yang bersyukur.

Dan kamu tidak menyalahkan kami, melainkan kerana kami telah beriman kepada ayat-ayat Tuhan kami ketika ayat-ayat itu datang kepada kami. (Mereka berdoa): "Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami dan wafatkanlah (matikanlah) kami dalam keadaan berserah diri (berserah sepenuh hati kepada-Mu)."

(Surah Al-A'raaf, ayat 126)

InsyaAllah..
Amin.

Selasa, 9 November 2010

Accident!!!


Salam,

Dear readers...

Hopefully all of you will never dispointed to look foward for my new post. Lately, the internet connection having some maintainace, thus the writting stop for a while. It is not really a 'while' actually... =)

Lately, in the news road accident always takes the the peoplethat we love awayfrom us. the freaking this are those buses as a public transport which usually used by the citizens to goand come back their hometown. What the citizen want just to meet their love ones, but at the end they come in 'alive' in memory... What a tragic situation... Hoping the love one come back to share the laugh, and happiness but they come bring the tears and gone forever from this world.

What Is this All About?

Recently, the government ask touse the public transport to make the road with the environment friendly and less crowded on the road. But then, the express and charted bus companies take the buses maintainance as their liabilities. Thus, the passanger will get the efects.

Personally, I would like to suggest to the express and charted bus companies so that make annual or monthly maintainence or checking for the things which recently caused the accident happen. The way of vehicle to be take care gives big effect on the vehicle and the owner itself. More recently it is maintained, the better theperfoemance of the vehicle. It will not have to be too much but must particularly follow the time for services or maintainance.

Please.. Please...
Never thinking that the profits from your business butyou must rememmber that you are dealing with human life!! If they life take away.. do you can ever replace it??? NEVER in your whole life! Coz only Allah may do those things...
Thus,are you sure that at the end of the world you will escape easily?!.. Allah most justice!

Yes, it is true that all things happen with Allah WILL but, if we take thecaution, it will not worst than what happen, because we also make the things right..

Death will come to whoEVER, whereEVER, Whatever time, place... Always chasing us!!! Can we runaway?! NO WAY.. Its there!! Chasing you, thus what you have to do? ready anytime.. ready up yourself...

The door of TAUBATH always open for you... always until the end of the day...(Qiamat)

Dear heart...
please prepare for it!!

Khamis, 21 Oktober 2010

I'm not okey... but i'll be better soon




Just like a sorrow day for me it is today.. It seem that I forget about how crying feels about when you hurt. Last night I thought too much when chitchat with my dearest friend. The tears just coming wihtout I forced it. It just came out and I feel hot water running on my cheeks. Tears come out all of sudden. I don't feel that I'm too sad but maybe more on feeling guilty to everyone.

Frankly I'm telling you that I feel sorry for others because draging them in this stupid situation which come from my stupidness. Gosh.. I shouldn't bear all that I thought in my heart. Then.. now I'm hurt sooo much!

Now.. I should let it go!!! Forgive yes, and forget not should not come into my mind because there is no point to hate and avoiding anyone! It's just a coward to avoid from the problem. Just face it through!!! Think what the Prophet Muhammad did. He did more... more than I do. Accept whatever the people around him said, act and treat him. Thus, what I get just a piece of what He gone through.

Bear in mind that you should stop hoping them because when you still hoping them, you will hurt. Just think and hope of Allah the Mighty and will give what ever you want. Just be patient... the time will come!! Keep giving more than you hope people giving you. Never forget that the worse thing is,not grateful what GOD had given to you. Start to lean to give and praise GOD more!!! The way is there!!!

INSIDE YOUR HEART

p/s: dear heart please listen

Selasa, 5 Oktober 2010

Surrender before fight


The word surrender should be never in the memory of words in our mind. The reason it should not be in the mind because to get ourselves to push up to the limit and ensure the most action taken to achieve the target.

It is very..very..very SAAAD when the person command surrender from the leader line. Shout out to the team that we should surrender. As we know, in any situation of the wars, there will never surrender even though they just left 30 army to fight the enemy.Due to the mind, soul that Allah gives to use it wisely whenever the situation needed to ensure the victory of a battle.

Thus, if the leader feel that it is not have much time to prepare, why don't you do it know and why don't you ask a favor to help with briliant idea to cut off the enemy's moving and attack.

Without any strategy we will lose. Thus, what to wait? Plan up the strategy to defeat them. Never say no until you feel you have shot across at your heart.. till the last blood.

You said one time that you want to ensure the good name of the army that you leading but, when the time come to you to do the right thing, you can't do it. Just think back and ask yourself. Pl;ease don't take this thing for granted because once you announced you will surrender without starting any fire that such a coward which come from the leader.

There's in Al-Quran verse which means 'The Mighty Allah will try you with what have you said'.Theres short time for you to think anything else. Thus, you have to take action now!!! It is not too late!!!

NEVER SURRENDER BEFORE YOU WORKHARD AND DEFEADED..
STOP READING, TAKE THE ACTION!
YOU ARE NOT A LOOSER..

Khamis, 30 September 2010

I lOvE the way you Lie


TODAY, reading the nut graph. I feel wanna rolling laughing about the 'lie' issue! Sounds like kiddos, make havoc with small n simple thing. Well, you can read this!

Quoted from www.thenutgraph.com

To me, it’s all about control. The internet has long exasperated the ruling party. In 2005, Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz called Malaysiakini “a liar”. In 2007, the Information Ministry set up a special unit to monitor and counter “internet lies”. In 2009, Information Minister Datuk Seri Rais Yatim tried to propose an internet filter, which was shelved after public outcry. And in July 2010, the Home Ministry set up a committee comprising Nazri, Rais and Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein, to curb the dissemination of false news.

These are the actions of a party that has become so accustomed to controlling the flow of information to the public. Barisan Nasional (BN) owns and controls most of the traditional media, either directly or indirectly. Editors can be sacked or suspended at the executive’s orders. And there is always the Printing Presses and Publications Act and other such laws that have proven effective in keeping the traditional media in check.It is therefore not surprising that the BN also wants to control internet chatter and its image online. After all, one might say, what’s the point of keeping an iron grip on the traditional media while the new media is allowed to do as it pleases?

Irwan is just the latest in a string of Malaysians arrested or charged for their online posts. Fellow bloggers Nathaniel Tan, Syed Azidi Syed Aziz (Kickdefella) and Raja Petra Kamarudin were also arrested under the Official Secrets Act, Sedition Act and the Penal Code respectively.

This just a part... but the real thing is, the people can think wisely lately. So, there is no point to cut off their access to the information which they really wanna know.

Please... be freedom for yourself. Because the truth is out there!
=)
ThInK...ThInK..ThInK... (use the Blues Clues tone!)hehehe

Selasa, 10 Ogos 2010

HATI ini...


Saat aku keseorangan, saat aku memerlukan.. hanya Dia yang berada bersamaku. Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk aku hadapi ujian dunia Mu ini. Sesungguhnya jiwa ini tidak kuat. Aku mahu merintih kepada manusia, namun, tentunya tiada seorang pun akan memahamiku melainkanMU.

Berilah aku hidayah untuk mencari jalan keluar. Aku perlukan bimbinganMU, aku perlukan cahaya kasih sayangMu..Bimbinglah aku.. bawalah aku keluar dar keluh kesah ini. Aku menderita.. titisan air mata tidak mampu menceritakan segalanya.. lihatlah dihati ini.. bantulah aku... kuatkan aku untuk meneruskan perjuangan dijalanMu ini..

Bawalah hatiku yang lara ini kepadaMu untuk dirawat segera... Aku tidak mampu memiliki kesempurnaan yang aku impikan kerana aku manusia biasa yang bisa melakukan kesilapan ..

Dimata manusia hanyalah kesilapan yang mereka cari.. bukanlah penyelesaian untuk menghadapi kesalahan itu..

Hanya DIA yang memahami dan memberikan aku ketenangan..

Bersabarlah wahai hati...
aku harap dirimu sembuh lekas....

Khamis, 5 Ogos 2010

Pasti ke, ini jalannya?!


Salam,

Mengenai perkahwinan diawal usia yang telah digariskan oleh kerajaan Melaka dibuat untuk mengelakkan lahirnya anak luar nikah. Bagi pendapat peribadi saya tidak bersetuju sangat. Seaba apa? Betul, perkahwinan adalah jalan penyelesaian untuk kita sahkan anak yang lahir itu dalam atau luar nikah. Ape yang penting adalah 'title' anak tu, dalam hal ni bukan?

Satu persoalan, adakah perkahwinan ini adalah untuk menghalalkan anak yang dikandung sahaja? Sebab setahu saya (walaupun belum berkahwin =P) perkahwinan ini adalah penyatuan dua jiwa dan keluarga hm, bukan fizikal semata-mata. Bak kate omputeh, heart and soul. Maka, perkahwinan ini adalah suatu perkara yang suci dan sunnah (kebanyakkan orang kalau bab kahwin je sunnah benda lain banyak lagi sunnah sebenarnye). Kalau nak kahwin kenalah kerana Allah bukan kerana saya 'sayang awak dan awak sayang saya' je. ( Ini pendapat rakan saya yang sudah berkahwin bukan pendapat peribadi ye.)

Dari pembacaan saya dan bila bergaul dengan ramai orang yang bermacam-macam latar belakang saya dapat merasakan bahawa gejala membuang bayi = anak luar nikah ini adalah disebabkan oleh pendedahan yang melampau terhadap porno adan adegan yang tidak bermoral oleh barat yang boleh didapati melalui internet. Kalau zaman dulu, orang2 kaya je dapat layari internet nie, tapi zaman sekarang sape2 je boleh.. internet kat hujung jari je. Tambah-tambah lagi dengan kemunculan iPhone dan blackberry lagi-lagilah mudah cepat dan pantas.

Berbalik kepada gejala anak luar nikah nie, bagi saya masalah sosial pun perlu dilihat. Aspek kebimbangan ibu bapa terhadap anak-anak perlu dititik beratkan. Ye la, bila dah ber'kawan' kadang-kadang dan tak semestinya mereka ini mahukan perkahwinan diakhir hubungan itu. Biasalah zaman dah berubah tak semua yang buat hubungan cintan cintun ini mahukan perkahwinan sebagai pengakhiran, tapi kadang-kadang 'just for fun'. Bak kate mereka yang muda remaja" kita muda lagi, enjoy la!"

Apa yang saya boleh simpulkan sebenarnya, masalah KELUARGA ini datang dari KELUARGA. Bila kita bina keluarga yang harmoni dan ada interaksi serta hubungan yang mantap, saya pasti takkan ada masalah seperti ini. Kesian sebenarnya kepada anak-anak yang kurang kasih sayang. Mereka mahukan perhatian.

Para ibu dan bapa, jagalah anak-anak kamu dan carilah mereka jika mereka tidak mencari kamu. Memanglah sepatutnya si anak yang datang kepada ibu bapa, tetapi jika anada pernah mengabaikan dan meninggalkan mereka, mereka pun tidak mustahilah akan berbuat demikian = what you give, you get back!

Mungkin perkahwinan diawal usia ini bukan jalan yang terbaik tetapi ia juga salah satu penyelesaian yang awal dan memerlukan fasa yang seterusnya.

Pesan pada hati, buatlah semua perkara dengan cara yang halal dan kurangkan kuasa si nafsu dan biarkan akal menguasai diri. Bisik pada hati, sucikan dengan iman.

~LOVE your LIFE~
~DEATH coming SOOON>>>>>>>>>>>>

Selasa, 3 Ogos 2010

BUTA warna ke, BUTA huruf ke, BUAT@ BUTA?


Salam,

Dua minggu berturut-turut pergi ke rumah pak cik di Gombak. Perjalanan yang agak serabut sebab kena menukar aliran lrt untuk sampai ke stesen Gombak. Ya.. itu tidak menjadi sebarang masalah. Perjalanan yang agak mencabar apabila balik kerana perlu menaiki komuter. Ya, memudahkan member saya untuk jemput. Tapi jauh disudut hati; Saya benci komuter = pengangkutan awam yang lembap!!

Tetapi yang menjadi tanda tanya dalam minda saya ialah kenapa agaknya manusia yang berjantina lelaki tetap masuk kedalam gerabak khas untuk wanita? Hm.. pelik tetapi benar. Ya, kadang2 agak menelirukan, bila orang dah ramai sangat, mane nak nampak tempat tu kawasan menunggu koc wanita. Ke, sebenarnya mereka buta huruf atau ade penyakit yang kita panggil APA = Aku Peduli Apa maksudnya, mereka malas nak peduli.

Ala klu semua perempuan dalam gerabak tu, takkan la aku seorang lelaki pon kesah? Tak gitu? Hm, bagi pendapat peribadi penulis, kalau malas ambil peduli pun, bertempat la, dan berhati perut la. Sebab kalau anda yang bernama lelaki masuk gerabak wanita, berdiri takpe lagi. Ni duduk atau tidur dengan bahagianya. Cubalah fikir ibu yang mengandung, orang tua dan ibu yang mendukung bayi..

Mesti bagi anda bukan ada kaitan dengan anda pun tetapi jika mereka keluarga nada tentu anda dengan relanya memberi ruang kepada mereka. Hm, memang la muka tak tahu malu. Sudahlah masuk rumah orang tak bagi salam, nak tidur bermalam kat situ pulak tak minta izin begitulah ibaratnya.

Hm, bukan ke dah terang-terang kat gerabak tu ade pelekat warna merah jambu, putih ade gamba perempuan pulak, tapi kalau tak reti bace pun mesti faham kot.. Kalau tak paham bahasa melayu, kat situ ade enam bahasa tau tak? Hish.. tu yang masih tak faham sampai sekarang kenapa dan kenapa dan kenapa???

Tapi biarlah mausia itu dengan ragamnya asalkan kita tahu apa patut dan yang tidak kita lakukan, keran semuanya kita sandarkan kepada Yang Esa!!

Jumaat, 30 Julai 2010

Halal ni HALAL ke?


Salam,

Semalam saya terbaca mengenai surat pembaca yang mengulas mengenai sijil halal. Sijil halal yang akan dikuatkuasa sepenuhnya oleh JAKIM. Harapan saya sama seperti si penulis. Semoga apa yang dirancang ini diteruskan. Tidaklah hanya mainan di media arus perdana untuk menutup kesilapan yang lalu.

Mungkin tidak ramai yang memahami kepentingan atau keperluan sijil atau logo halal ini. Sebenarnya, seharusnya kita sebagai umat Islam berfikir di luar lingkungan yang ada. Maksudnya ADAKAH SIJIL DAN LOGO HALAL yang ada dipasaran benar-benar sah? Ya, saya tidak nafikan ada yang sah dan ada yang tidak. Tetapi berdasarkan satu kisah realiti yang saya hadapi, benar, ia tersenarai didalam industi yang mendapat sijil halal tetapi sebenarnya audit atau pemeriksaan terhadap premis tersebut TIDAK pernah dijalankan. Bagaimana saya mengetahuinya? Industri ini TIDAK pernah mempunyai borang auditnya sendiri yang memastikan tahap kebersihan makanan samada dari bahan mentah mahupun yang telah siap untuk dijual. Sangsi bukan? Maka dengan tidak sengaja saya telah mendapat tahu bahawa sijil hala itu DIBELI.

Istirghfar panjang saya. Saya tidak menyangka golongan orang yang belajar agama yang diambil untuk bekerja dengan JAKIM boleh disogok dengan duit? Benar, tidak hairan. Pada zaman sekarang wang adalah segala-galanya. Sesiapa yang memiliki wang yang banyak, dialah raja. Dialah yang boleh berkuasa. Seperti ada satu kuasa besar apabila seseorang itu mempunyai wang yang banyak. Tetapi wahai saudara/saudari di luar sana, duit itu hanya kekayaan di dunia. Bila kita masuk kubur nanti semua itu kita akan tinggalkan, ia tidak akan ikut kita bersama sehingga akhirat kelak. Tetapi yang menjadi kesalan saya ialah ini perkara yang berkaitan dengan kesucian makanan tersebut.

Bayangkan jika industri yang diberi sijil halal sewenang-wenangnya ini menggunakan bahan mentah yang bercampur dengan daging babi? Padahal mereka telahpun mempunyai sijil halal. Dan pengguna seIslam kita, saudara kita, datang membeli kerana diyakini halal atas sebab adanya sijil halal tersebut maka, tidakkah itu akan mendorong pengeluar sijil itu akan mendapat imbalannya kelak? Jika tidak didunia mungkin di akhirat? Siapalah saya untuk menghukum meraka ini tetapi saya mahu membuka minda saudara/saudari. Hukuman mereka, baik atau buruk saya serahkan sepenuhnya kepada Allah SWT. Kerana, tiada yang LEBIH ADIL melainkan DIA.

Maka, berhati-hatilah memilih makanan anda. Jika anda rasa was was berhenti. Anda perlu mencari alternatif yang lain. Banyak lagi makanan didunia ini yang halal untuk kita. tetapi janganlah kita mencari yang tidak halal kerana ia akan membentuk daging yang akan menjadi raja bagi badan kita iaitu hati. Jika rosak hati, rosaklah semua jasad kita.

Segeralah bertaubat. Tidak terlambat sebelum ajal kita tiba. Mulalah sekarang, saat ini, kerana kita tidak pernah tahu dan tidak akan tahu bilakah MATI itu datang kepada kita. (ianya bila-bila masa dan dimana-mana.)

Wallahua'lam!

Khamis, 29 Julai 2010

OH MY!!!


Salam kerinduan
Nampaknye.. dah berhabuk blog ini ditinggalkan usang. Tapi hari ini telintas pula untuk menghidupkannya kembali setelah menyepi sekian lama. Huh.. apa nak buat... Saya hanya manusia biasa. Ada pasang surutnya, kelakuan diri ini.

Mungkin hatiku masih tersentak dengan perkara yang aku baca semalam. Sebelum ini akau merasakan semua ini tidak berlaku kepada orang yang berada disekeliling ku, padahal, kebejatan masalah sosial ini, tidak mengenal mangsanya. Ya.. masalah sosial sangat teruk. Mesti ramai yang beranggapan masalah sosial ini hanyalah penglibatan remaja dalam dadah,pergaulan bebas, dan lumba haram mahupun judi semata-mata. Tetapi realitinya... bukan remaja sahaja.. ia telah merebak kepada sesiapa sahaja tidak kira umur. Masalah seksual yang melanda di sekolah rendah sudah menjadi perkara biasa. Apalagi yang sudah berusia yang hanya menunggu panggilan kubur.

Ya, manusia biasa pastinya mereka pernah terlupa bahawa Yang ESA diATAS sana sentiasa melihat dan memerhati gerak dan segala perbuatan mereka. Namun, semua ini teruji apabila mereka melihat secara fizikal bahawa tidak wujud apa-apa makhluk yang serupa dengan mereka (manusia) maka, tiada yang Melihat. Padahal, Yang ESA itu sentiasa melihat.

Astaghfirullah.. mungkin kita telah melakukan dosa tadi, maka segeralah beristighfar.

Disini saya ingin kongsikan sebuah cerita yang telah membuatkan saya memikirkannya sepanjang hari. Cerita ini mungkin seperti kisah di dalam novel-novel cinta yang akhirnya cinta akan menjadi milik hero dan heroin dalam cearita tersebut.Tapi, sesungguhnya, apa yang saya ingin katakan disini sebenarnya cinta kepdaNYA lah yanga akan menjamin kebahagiaan yang kekal abadi. Cintakan ibu dan ayah kerana kita cintakan Allah. Cintakan seorang lelaki yang bergelar suami kerana kita cintakan Allah. Maka semuanya akan berubah menjadi ibadah. Hm, kenapa tiba-tiba bercerita tentang seorang suami?

Al-kisah Suami
Saya mempunyi seorang sahabat yang saya rasakan dia seorang yang bahagia dalam hidupnya kerana berkahwin di awal usia.. kalau tak silap semasa 21 tahun. Mempunyai seorang suami yang wajahnya.. ok, bak kata orang good looking la. Sesuaila dengan sahabatku ini. Dan... suaminya seorang yang poket tebal. Huhu.. bagi kebanyakan wanita, itu 'part' yang paling seronok!!! Tapi kebahagian yang saya sangkakan berpanjangan untuk pasangan ini hingga ke akhir hayat tidak berpanjangan apabila si isteri dapat tahu bahawa si suaminya ada perempuan lain yang berdamping dengannya selain si isteri selama seusia perkahwinan mereka. Saya sebagai orang yang melihat dari luar lingkungan rumahtangga ini, luluh hati bagai diremuk-remuk. Nak tercabut rasa jantung ini apabila si suami sanggup menipu dan menggunakan kesempatan dan kepercayaan yang telah diberikan oleh si isteri. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

OH!!! LELAKI!!!
Kenapa perlu dilakukan semua ini? Tidak cukupkah apa yang telah diberikan oleh si isteri? ya, memang lelaki saya tidak nafikan secara fitrahnya memang memerlukan seorang wanita disisinya. Tapi, kalau sampai dua orang dalam satu masa.. ini sudah lebih. Takkanlah nak ambil yang haram lepas tu, balik rumah ambil yang halal pula. Kalau dah gatal sangat kahwin je, bukan tak mampu cuma yang saya takut nanti, di akhirat sana, si suami akan ditanya tentang keadilan yang dia perlu laksanakan. Saya tidak mengatakan yang saya menolak poligami tetapi yang paling penting si suami perlu MAMPU untuk berlaku ADIL dalam semua perkara kecuali hati. Kasih sayang tu, manalah kita boleh ukur dengan penimbang, atau pembaris atau ape2 alat pengukur la di dunia ni. Tapi yang lain tu, kenalah berlaku adil.

Si kecil
Apa yang memeritkan jiwa saya, sahabat saya tu sedang mengandung anak pertamanya. Maka, saya merasakan masalah seperti ini akan menjejaskan kualiti hidup seorang anak kecil yang bakal lahir nanti. Mesti bila dia dah besar sikit tentunya dia akan mempersoalkan, saya takde ayah ke, macam orang lain? Jika perceraian jalan yang paling baik untuk mereka nanti. Tapi saya harap perkahwinan mereka kekal. Masalah orang ketiga itu perlu dibincagkan dan dipertimbangkan demi anak.

Kenapa saya menyatakan perlu dipertimbangkan? Kebanyakkan remaja yang merosakkan diri mereka kerana hal-hal seperti ini, perceraian ibubapa, pergaduhan ibubapa atau kekurangan belaian kasih sayang. Maka, bila sesorang anak kecil yang belum dan tidak memahami dunia dan perkara sebenar, dia akan terus mencari 'jalan' untuk keluar dari masalah mahupun 'release tension' yang membelenggu hidupnya.

Adakah kita benar-benar sedar bahawa perkara kecil sebegini menjadi duri-duri tajam dalam kebejatan masalah sosial yang durjana menghancurkan tahap sosial remaja yang semakin merebak luas jika tidak dibanteras.

Kesimpulan.
Kadang-kadang kita merasakan perkara kecil yang kita lakukan tidak akan mempengaruhi orang lain atau menjejaskan perkara yang besar dihadapan kita. Tetapi sebenarnya itulah yang menyumbang kepada terjadinya perkara atau masalah tersebut. Maka, sayangilah diri anda dan jangan pernah fikir apa kesalahan yang kita lakukan tidak akan memberi kesan kepada orang lain!!!

Wallahua'alam!!

"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai..."

A is for Allah- yusuf islam