Rabu, 9 Julai 2014

It's almost there!

Alhamdulillah, Praise to Allah...

It's fasting month and keep my heart flattered because many things.

First, there is a special day where I come to this world and it is special for my parents. Seems year to year gone, it's not a really special occasion which people will celebrate and partying; for me, it's a time for us to get to know yourself and keep looking forward to get the Almighty love. The end of the day, it's nearer, but we never know when.

Second, my work still need to get going a lot because it is not much time for me to delay it any more because next semester, it is around September no more scholarship will support me. So, I think I need to work harder and faster. It is almost there! Just in front of you!! Just keep placing all the puzzle pieces until you get the whole beautiful picture. There is no time to waste!!!

Third, it seems many changes in this world. Do you realize that two years back, whenever the Israel attacking the Gaza in the fasting month, it seems they almost get the Israel in chaos because the Gaza, which are the Bridget Al-Qassam getting the reverse attack to Israel and their own type of missiles and rocket which can attack longer distance than the Israel's missiles.

Allahuakbar! Almighty Allah, which keep helping them whenever all the world are blurred with the other world event.

But we who love and care for the humanity should keep praying for the people in Gaza because them treated like animals. This is not about the religion, but humanity. Do you want your family treated like an animal? Do you want you or your family get punished just not because your fault?

Nobody do. So, whatever religion or faith you are, keep praying for the Gaza people so that this will come to the end. No more abusing or snatching away others things and the human rights. Do this for love, love them as they are our family...








Khamis, 26 Jun 2014

AURAH vs FASHION

Assalamualaikum ALL Sisters out there!!

Most of the people in the world knew Malaysia as an Islam country. All Muslims out there try to search the best place to practice Islam with complete way, most of them would say I want to go to Malaysia. 

 Alhamdulillah, I'm born and raised in Malaysia. Definitely thank you Allah because give me the opportunity to become a Muslim as I'm born. As I went to a great event last week, which open my eyes that there are plenty of Muslim out there hardly to be a Muslim because of the restriction and regulation in their country. For example, to cover their aurah for Muslimah and we call it hijab or tudung in Malaysia.

Wearing hijab is a must for Muslim women to cover their aurah. In West, most of them eager to wear the hijab even though there is discrimination when the Muslimah are wearing it. In the East, there are different story, because they used with hijab so they thought the it is ok whenever you wear it or not, because it is like a culture to wear it.

The speaker's word always come to my mind the West want to be like the East... And I continue with myself saying that BUT, the East wants to be like the West. Astaghfirullahalazim!!!

WHY??

Why would this happen to us here? They thought that this is a culture and because they not learn about why Allah would ask all the Muslim women to wear hijab?? 

I do think that they not learn from the Quran and try to understand what Allah had written to us in the Quran. The lack of mind setting about aurah and hijab, because you born with Islam so you will never know how beautiful and peaceful about life and live as a Muslim.








Allah commands the Prophet to address the women:
قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوْجَهُنَّ...
“Say to the believing women that: they should cast down their glances and guard their private parts (by being chaste)…”

My beloved sisters out there,

Alhamdulillah, two years back there are small amount of people wearing 'proper' hijab in Malaysia, but now it keeps growing as there are more local celebrities starts to wear hijab and become more inspiring to every Muslimah in Malaysia. This is a good change, great changes!

More and more new way of wearing hijab with many types of hijab some call it shawl, pashmina, bawal, and many more! But, the issue now is it necessary to be too fashionable about hijab? Is is necessary to put too much color on your hijab?

For me it is too much. Sometimes the color is just too bright and from far away the people can see you and this in Arabic called it tabrruj which means it is show off your beauty or displaying beautification.



Just enough follow the latest fashion with simple way and not too much. Make it simple and beautiful as ISLAM.

Happy covering aurah and keep it up!!!
Istiqamah till the end of the day sisters!!! 

Isnin, 23 Jun 2014

Isu Coklat Cadbury, Perlu kecam JAKIM?

Assalam kepada pembaca sekalian,

Bulan lepas penuh di ruangan Facebook yang tersentak dengan satu gambar yang telah dimuatnaik di IG mengenai DNA porcein/ babi di dalam coklat Cadbury. Ianya adalah analisa dari makmal Kementerian Kesihatan Malaysia. Selepas sebulan, hal ini masih lagi berlegar-legar di media sosial. Hal ini telah membangunkan semua orang Islam yang berada di Malaysia ini tentang hal berkaitan dengan makanan yang mengandungi bahan dari bahan yang haram dimakan oleh orang Islam atas perintah Allah.

Saya tidak nafikan sebagai seorang Islam, kita patut marah terhadap sesiapa yang telah melakukan perbuatan ini dengan memasukkan babi di dalam makanan yang telah disahkan halal oleh JAKIM. Tapi, persoalan saya sekarang ialah:

1. Apakah yang anda faham tentang coklat tersebut positif telah dikesan mempunyai DNA babi?

Semestinya sesorang pengguna biasa akan faham bahawa sebahagian daripada sumber dari haiwan tersebut telah dimasukkan sebagai salah satu bahan-bahan untuk membuat coklat. Betul?

Tidak semestinya salah satu bahan yang mengandungi babi sahaja yang boleh menyebabkan DNA babi tersebut boleh dikesan. Tapi ia juga boleh melibatkan faktor luar seperti pencemaran silang ( cross contaimination).

Pencemaran silang ini boleh berlaku dari makanan yang diproses bermula dari bahan mentah sehingga menjadi produk akhir dalam hal ini, produk akhirnya adalah coklat. Bahan asas membuat coklat, lemak koko, susu, gula, bahan penambah. Mungkin pada salah satu proses untuk membuat coklat telah dicemari oleh apa-apa sahaja barang/bahan yang telah dicemari oleh DNA babi. Malah, manusia juga boleh menjadi penyebab terjadinya pencemaran silang.

Sebab itu dalam hal ini saya menggunakan perkataan  pencemaran, sebab maksudnya mana-mana dalam proses telah tercemar.

2. Bukankah JAKIM telah mengesahkan bahawa hanya 'batch' tertentu sahaja yang mempunyai pencemaran DNA babi?

Maksudnya JAKIM telah sahkan 'batch' tersebut sahaja tercemar dengan DNA babi. Namun, tentu ramai yang masih ragu-ragu dengan kehalalan produk tersebut walaupun telah mempunyai logo halal tetapi disahkan mempunyai DNA babi apabila dianalisa.

Soalan kepada pengguna sekalian, adakah anda was-was dengan cop halal yang telah diterima oleh Cadbury Malaysia?

YA!!!

Adakah anda tahu prosedur yang telah dilalui oleh JAKIM untuk memberikan sijil halal kepada Cadbury Malaysia?

Prosedur audit pensijilan halal mesti dilakukan sekurang-kurang dua (2) orang auditor; Pegawai Syariah dan Pegawai Teknikal. Pegawai Syariah daripada JAKIM atau JAIN manakala Pegawai Teknikal daripada KKM (melibatkan makanan, barang gunaan dan farmaseutikal) atau Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV, sekiranya berkaitan rumah sembelihan). 
Jika JAKIM melakukan audit tanpa pegawai teknikal, maka audit itu tidak sah dan ditolak. Audit pensijilan halal bukan hanya mengambil kira aspek Syariah semata-mata bahkan teknikal sekali. Maka itulah, menjadi syarat untuk 2 pegawai (syariah dan teknikal) terlibat cakupi dua aspek tersebut.
Pelik benar jika KKM tidak tahu SOP ini. Apalagi ia melibatkan pegawai KKM sendiri. Untuk rekod, Ketua Auditor Halal di JAKIM sekarang ini pun ialah pegawai teknologi makanan KKM. ( dari http://arrazzi.blogspot.com/2014/05/halal-haram-isu-dna-babi-pada-produk.html)

Masihkah kita salahkan JAKIM dan Cadbury Malaysia dalam hal ini?

Sama-sama kita berfikir sedalam-dalamnya sebelum kita menunding jari kepada sesiapa. Tepuk dada tanya iman...

Pendapat peribadi; berdasarkan apa yang saya belajar, kebanyakkan makanan sekarang dah menggunakan bahan-bahan penambah, pengawet, pengimulsi dan pewarna sumber dari tumbuh-tumbuhan. Maka, makanlah selagi ia bukan dari sumber yang haram.
Kepada pengguna media sosial, janganlah menyebarkan sesuatu berita tanpa usul periksa dan menuduh tanpa siasat keaslian berita tersebut.

Allah berfirman, maksudnya:-

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6]
Think first before you talk!!!
Smile with love, for Allah blessing!!!

Rabu, 2 April 2014

Cukup, cukup sudah...

Semakin lama, semakin pelik dan memedihkan apabila media asing cuba memanipulasi isu kehilangan MH370 yang tidak ada kesimpulan setelah 3minggu. Cuma 6 hari lagi genaplah sebulan kehilangan pesawat tersebut.

Isu yang dimanipulasi tidak salah bagi pandangan penulis. Sebab sesetengah media asing hanya mahu menulis dengan cara dan persepektif yang berbeza.

Malaysia tampil dengan Menteri Pertahanan yang cukup baik dalam menghadapi situasi ini dengan jawapan yang baik dalam menjawab setiap persoalan media tempatan mahupun asing. Bagi pendapat penulis Malaysia memerlukan sesorang yang lebih bijak dalam menjawab soalan provokasi dan pesimistik media terutamanya media asing. Malaysia juga perlukan seorang yang pandai bermain psikologi dengan media yang seringkali lebih bijak menggunakan ayat-ayat yang mungkin tidak sesuai digunakan yang mampu untuk menukar maklumat sebenar yang telah dikeluarkan.

Apabila Perdana Menteri Malaysia mengeluarkan kenyataan media berkenaan MH370 yang berakhir di Lautan Hindi, reaksi daripada keluarga penumpang dari China memberi reaksi yang negatif terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri yang dalam hemat penulis kerana tiada sebarang bukti yang menunjukkan ianya berakhir di Lautan Hindi.

Ya, benar, semua orang mahukan bukti tersebut.
Tidak cukup sekadar maklumat daripada satelit tersebut.

Cukup, cukup sudah... salahkan Malaysia dan membenci Malaysia sehingga mengecam RAKYAT MALAYSIA, ini tidak adil kerana yang tidak elok hanya sebahagian ranting terus ditebang pokok yang akan memberikan buah yang manis dan enak! Memboikot barangan Malaysia, mengecam artis Malaysia adakah itu cara yang paling bijak untuk menghadapi situasi genting ini?

picture: credit from google...
Adakah ini cara yang paling baik untuk menyelesaikan kemelut ini?

Adakah kita RAKYAT MALAYSIA perlu berdiam diri? Api kemarahan tidak perlu dinyalakan kerana kita tidak menemui sebarang kesimpulan....

Kesimpulan yang penulis boleh buat, tiada sesiapa yang perlu dipersalahkan, jangan gaduh2.... Itu takdir yang dah dalam rancangan Allah....

ok... PEACE, NO WAR!!!!

Jumaat, 21 Mac 2014

Kecewa - Kehilangan Pesawat MAS #370

Apa yang penulis betul-betul terkilan adalah ada sesetengah pihak menjadikan siasatan polis terhadap semua penumpang dan kru adalah kemungkinan mereka terlibat dalam 'konspirasi' kehilangan pesawat ini. Ada pihak pula cuba menjadikan hal ini sebagai

Beberapa hari yang lalu, vlogger terkenal Matlutfi90 mengeluarkan vblog terbaharunya - buat kepala
  https://www.youtube.com/watch?v=VP31qUVx0eQ ini linknya.


 

Ya, setuju dengan mesej yang cuba disampaikan olehnya. Penulis juga berpendapat dalam isu yang kehilangan pesawat MAS yang telah berlarutan sehingga hari ke-14 pencarian. Siapa tidak runsing? Penulis yang tidak terlibat atau ada kaitan dengan kehilangan pesawat ini pun resah gelisah sejak 14 hari yang lalu. Sekarang sudah menjadi rutin untuk mencari perkembangan terbaharu mengena kehilangan pesawat tersebut.


 

Apa yang penulis betul-betul terkilan adalah ada sesetengah pihak menjadikan siasatan polis terhadap semua penumpang dan kru adalah kemungkinan mereka terlibat dalam 'konspirasi' kehilangan pesawat ini. Ada pihak pula cuba menjadikan hal ini sebagai bahan utama dalam penulisan mereka bagi melariskan akhbar-akhbar mereka; tak salah cuma jangan jadikan ayat-ayat kalian seperti memfitnah orang yang masih belum dibuktikan benar-benar melakukan perkara tersebut (merampas pesawat). 


Penulis sangat tidak menolak sebarang kemungkinan pesawat dirampas, terhempas atau ada agenda lain yang menyebabkan juruterbang tersebut melakukannya. Tidak mahu memihak kepada sesiapa, tetapi cuma mahu pembaca sedar kekadang tindakan menuduh seseorang yang kita tidak pasti melakukannya adalah fitnah.



Bagi penulis, kita perlu tahu dan lihat perkembangan (walaupun masih macam tak berkembang) informasi dari pakar-pakar pasukan penyelamat, geologist, juruterbang dan semua yang arif tentang perkara ini.

 


Usahlah keruhkan keadaan. Keluarga 239 yang berada dalam pesawat tersebut tentu sedih apabila informasi yang diharapkan, yang hadir di laman sesawang hanyalah fitnah terhadap keluarga ahli keluarga mereka yang masih hilang. Pembaca semua, tolong bantu mereka ringankan kesedihan mereka dengan berdoa, berdoa dan berdoa. Tidak kira agama apakah kalian, teruskan berdoa...



Penulis juga mendoakan supaya Raja Bomoh Satu Malaysia mendapat keampunan daripada Allah SWT dan kembali ke arah yang benar. Malu rasanya bila orang luar memomokkan cara berdoa apabila video Raja Bomoh tersebar ia seolah-olah melambangkan cara seorang muslim berdoa bagi mereka. Maka, mohonlah keampunan kepada Allah SWT atas dosa-dosa yang telah kita semua lakukan sebelum terlewat.



Salam Jumaat- Jgn lupa baca surah Kahfi hari ini :)

Khamis, 20 Februari 2014

AKU BOSAN!

Penulis nak lontarkan pandangan peribadi sahaja, tiada kaitan dengan mana-mana fakta. Sebenarnya, penulis dah bosan bermuka buku, twitter, dan lain-lain. Macam-macam dah media sosial sekarang... (rasa macam dah terlalu berlebih-lebihan).  

Dunia penuh dengan media sosial. Banyak, sangat atau sangat banyak? Apapun, terpulang kepada pembaca nak menilai bagaimana, sebab semua itu terpulang pada diri masing-masing. Penulis nak lontarkan pandangan peribadi sahaja, tiada kaitan dengan mana-mana fakta. Sebenarnya, penulis dah bosan bermuka buku, twitter, dan lain-lain. Macam-macam dah media sosial sekarang... (rasa macam dah terlalu berlebih-lebihan). 

Pandangan peribadi penulis, kerap bermuka buku kebanyakkannye (yang masuk dalam 'friend list' penulis la) suka update gambar dan pasal diri sendiri. Bila ada orang kemaskini tentang secawan teh/kopi/dll, teringat lawak Harith Isandar, seorang tu kemaskini tentang dia minum teh pun, ade orang komen... bila difikirkan, ye la, nak bagitahu semua kawan-kawan kat mukabuku tu, yang dia tengah minum. Hahaha, mungkin dia baru raasa nikmat minum?

 Janganlah terlalu pesimistik... Jika anda seorang yang pesimistik, selalu bagitahu diri sendiri yang kamu juga mungkin akan buat benda yang sama. Jadi, jangan menilai orang, nilai diri sebab Allah je yang akan pandang tentang diri kita, dalam luar,baik buruk. Disebabkan merasakan kebosanan yang amat, penulis dah buat kepuusan nak keep blogging je. Sebab kat media sosial orang boleh komen tentang itu, tentang ini. Tapi, tak pernah nak buat dlm realiti. Semua dalam maya je... xkan jadi realiti bukan penulis nak kata alam maya ni tak baik, tapi ade orang yang menggunakan dengan cara yang salah. 

Ya, teringat Al-kisah seorang sahabat yang mana adiknya yang berhati tulus suci dan murni telah ditipu mentah-mentah oleh seorang ke, sekumpulan ke xpasti, tentang jual-beli di internet. Si penjual ini katanya hendak menjual semua barangan rampasan kastam, ada television, komputer riba, peti sejuk, dan semua barang elektrik kesimpulannya dengan harga RM300 SAHAJA. Siap tak nak semua barangan elektrik harga macam tu! Memang murah gila!! 

Tapi yang gila, adik sahabat penulis ni, tanpa berfikir panjang depositkan duit ke dalam akaun bank si penjual: RM 3K sebab beli 10 barang. 3 hari selepas itu, si penjual memberitahu adik sahabat penulis, (dalam perbualan telefon) dia sudah dalam perjalanan ke Kuala Terengganu (sebab rumah adik sahabat penulis di KT). Tetapi si penjual menelefon lagi sekali sebab dikatakan ada masalah jadi, penghantaran barang agak lewat. Ok, nampak macam betul je, kan???

 Lepas itu, keesokkannya, adik sahabat penulis menelefon orang berkenaan, nombor tersebut tidak dapat dihubungi!!! Adusss!!! Hanya kenal di laman sesawang (Facebook), bila tengok balik muka buku si penjual tersebut, tiada dalam carian ; agaknya sudah dihapuskan 'page' tersebut. Al-kisah tersebut mahu memberikan pengajaran kepada pembaca. 

Jangan mudah percaya. Nak percaya boleh, tapi biarlah yang dah berdaftar dengan ssm atau ade testimoni dari pengguna atau pembeli yang lain! 

Semoga menjadi pengguna laman sosial yang bijak dan berhemah!!!!

Drought after snow! =)

Since end of the Year 2013, on the social media people always discussing about the snowing in the tropical country such as Malaysia. Gosh, when I read those status, articles even a picture edited showing a highway covered by snow. This sound insane to me but though the God power nothing impossible!

 Since end of the Year 2013, on the social media people always discussing about the snowing in the tropical country such as Malaysia. Gosh, when I read those status, articles even a picture edited showing a highway covered by snow. This sound insane to me but though the God power nothing impossible! But the people in the social media keep praying that happen soon. 

What? As soon as reading those comments, I imagine the scene same as in the film entitle “The Day After Tomorrow”. The crazy coldness of the snow can died frozen, no heat to keep warm. Thrilling feeling would come, seems like I’ll die sooner with the crazy coldness. Recently, the drought coming to keep us warm. This not just warming, drying, with the less of the water could be dead because of the hydration. The water supply will reduced sooner. Definitely the river seems dry. 


But, one thing come cross into my mind – this is the way the God make you think more. Why do the weather seems crazily change suddenly? Let’s think about this. What would you think? For those who never believe in God, this is the right phenomenon should be happen? Why the earth seems react differently with all of sudden? Sometime it become too cold and some time it become too hot? Neither me don’t have the answer but trust me, when you think harder and keep yourself calm you’ll find out why… 

For me, as a Muslim I think that God wants to give a test, whether you stay close to God and remind yourself that this is all God power, all in the universe may change with His will… 

As in the Quran, Chapter 36, Verse 82 , also in Chapter 2, Verse 117 ; Be! And it is! Because of the ultimate power, He just said, then it happen no matter what. Shortly, keep praying that the drought just want to keep you close to God. 

Never stop praying and giving your love to the God! picture: credit to google n fozen film.

Jumaat, 14 Februari 2014

SAAT KEMARAU HADIR

Beberapa bulan lalu, seringkali mendengar bah melanda, memusnakan harta benda dan menenggelami tempat teduh. Tempat yang tidak pernah dilanda bah juga turut terjejas. Apakah hikmahnya Allah mendatangkan bah tersebut? Tidakkah itu adalah satu peringatan awal atau ujian untuk menguji manusia yang seringkali lupa, dunia ini adalah ladang, tempat menanam dan hasilnya kita tuai di hari akhirat kelak?
picture- credit to google Beberapa bulan lalu, seringkali mendengar bah melanda, memusnakan harta benda dan menenggelami tempat teduh. Tempat yang tidak pernah dilanda bah juga turut terjejas. Apakah hikmahnya Allah mendatangkan bah tersebut? Tidakkah itu adalah satu peringatan awal atau ujian untuk menguji manusia yang seringkali lupa, dunia ini adalah ladang, tempat menanam dan hasilnya kita tuai di hari akhirat kelak? Hasil yang kita dapati waktu di dunia ini adalah untuk di bahagi-bahagikan kepada yang lain yang lebih memerlukan. Tidak perlu tunggu “kalau aku kaya”, tapi setiap rezeki yang Allah kurniakan itu bukanlah semuanya milik kita. Saya pernah terbaca jika sebulan kita mendapat gaji hasil usaha kita, pahit jerih setiap hari selama sebulan, dapat satu pertiga daripadanya sahaja yang akan menjadi milik kita. Dua pertiga lagi tentunya milik mak cik jual kuih, TESCO, GIANT (semua yang sewaktu dengannya), Syabas, TNB dan lain-lain… Maka, kita tidak boleh nafikan segala yang Allah bagi itu untuk dikongsi. Walaupun hanya ilmu yang disampaikan oleh seorang ustaz dalam majlis ilmu. Sekarang, Malaysia cuacanya seperti kemarau. Terik matahari seperti membakar kulit tetapi ini hanyalah sedikit, jika dibandingkan dengan kehangatan api neraka, sungguh jauh bezanya…. Inilah yang sering bermain difikiran penulis. Setiap pagi ketika melangkahkan kaki keluar dari rumah, selalu berdoa kepada Allah supaya menurunkan air rahmatNya membasahi bumi ini kerana diri ini tidak tahan dengan kehangatan yang telah Allah berikan beberapa hari ini. Sungguh, penulis tidak setabah sahabat-sahabat Nabi dan Rasul yang telah dijanjikan Jannah di sana kelak. Namun, bila difikirkan lagi rumput-pumput yang mengering telah bertukar kepada kekuningan tetap terus berzikir memuji Penciptanya. Penulis juga perlu mengambil motivas dari rumput-rumput yang terus berzikir untuk mendapt Redha Pencipta. InshaAllah, apa yang berlaku adalah ujian daripada Allah. Takkan Pencipta kita tidak mencintai kita. Terlalu banyak yang telah diberikan untuk kita, cuma pernahkah kita memberikan cinta kita buatNya? Sebenarnya, hati dan jiwa kita yang kemarau untuk mencintai Allah. Mungkin ya, kita hamba yang taat, tapi jiwa dan raga ini hanya untuk Allah??? Bersama-sama meraih cinta Allah. Cinta yang kekal ABADI…

"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai..."

A is for Allah- yusuf islam