Selasa, 17 Jun 2008

Sekolah yang aku rindui

Tiga hari yang lepas aku sempat mengikuti program di sekolahku. Seronok rasa yang tidak terhingga sampai aku merasakan yang aku kembali ke alam persekolahan. Selama 4 tahun meninggalkan sekolah macam-macam perubahan yang berlaku. Katil di asrama yang dahulunya katil besi sekarang dah jadi katil kayu. Loker yang besar sekarang dah jadi loker yang kecik.. dan yang paling tak best, loker yang kecik tu menyebabkan terhad nak bawa baju banyak-banyak. Sekarang bawa baju melayu atau kurung 4 pasang je. Argh! sikitnyer.

Pemandangan sekolah pun dah lain. Dulu, pokok-pokok yang menghijau kecik-kecik lagi tak de tempat nak berteduh kalau lepas pergi riadah petang-petang. Sekarang dah boleh dah, tak lah panas sangat. Seronok rase bila tengok adik-adik yang pernah dibuli mase diaorang form1 dah besar dah sekarang dan taklah bermasalah sangat. Tapi sekarang dah berubah, dulu setiap kali jumpe junior2 salam tak putus-putus diberikan, sekarang aisey senyum pun tarak!!! Nie yang menyebabkan super duper senior nie nak marah!!! Mase aku form 5 dulu memang lah bebudak form 1 takut dan anti ngan aku sebab setiap kali diaorang bagi salam aku tak pernah senyum, atau jawab salam diorang. Hehehehe dulu saje jer wat camtu suruh diorang takut sikit. Sebenarnye jawab jer salam tu tapi tak nak tunjuk nanti diorang naik kepala.

Bila datang balik ke sekolah, budak2 yang masih kecik dulu tu dah besar dan sekarang form5 sume yang takut, tak suke dan anti dulu pergi serbu aku dan bersalam dengan aku. Terkejut jugak sebab dulu muka-muka tu lah yang anti aku. Diaorang sume cakap rindukan muka aku yang serious dan garang tue. Aku sebenarnye tak tau yang waktu aku form 5 muka aku serious dan garang, diorang2 nie la yang cerite. Aku rase mase sekolah dulu ok jer. Diorang kata sekarang nie kalau nak buat garang2 ngan bebudak junior susah nanti diorang report ngan cikgu huh... manje siot!! Kalau ngan aku dah kene bebudak yang suke nak jadi reporter nie.

Sekarang cikgu2 pun banyak complain yang bebudak sekarang kurang ajar ngan cikgu, melawan cikgu. Diorang nie tak sedar ke dengan siapa diorang kurang ajar tu. Cikgu tu nampak jer mulus baik tapi taraf diorang cam mak ayah kite jugak, kalau melawan., derhaka berdosa.
Lepas program yang aku join jadi fasi tu aku harap diorang dapat berubah sebab walaupun program tu tak lame, 3 hari jer aku harap sesangat yang diorang boleh dapat apa yang kita orang sampaikan. Semoga mereka berubah menjadi lebih baik dan boleh berbakti kepada sekolah dengan harumkan nama sekolah.

Rindu sangat sekolah sebab kat situlah aku belajar macam mane nak mengubah diri, cari keyakinan diri dan cuba jadi yang terbaik untuk diri sendiri. Semoga Allah menyampaikan apa yang telah kami curahkan kepada adik2 selama 3 hari supaya mereka menjadi orang dan insan yang berguna suatu hari kelak.

Tiada ulasan:

Permulaan perjalanan seorang pelajar ijazah sarjana

Alhamdulillah, Allah masih memberikan peluang untuk jari-jemari ini untuk memberi manfaat kepada pembaca sekalian. Harini, penulis akan menc...