Selasa, 9 September 2008

Ajaibnya RAMADHAN



Menjalani hari-hari dalam bulan yang penuh barakah ini, diriku ingin membicarakan tentang sesuatu yang mungkin sahabat semua mungkin tidak terfikir atau terlepas pandang. Heningnya keadaan surau. Apabila Ramadahan tiba, tentu semua orang melihat fenomena membanjiri masjid sebagai satu kewajipan. Kadang-kadang tiada satu ruang pun unutk mencelah ke saf hadapan.

Namun, bila Ramadhan berlalu? Berlalulah semua orang dihadapan masjid, tergesa-gesa unutk pulang ke rumah selepas waktu pejabat dan tidak akan datang membanjiri masjid pada waktu Isyak seperti yang kita lakukan di bulan Ramadhan. Itulah keajaiban Ramadhan. Allah gerakkan hati-hati manusia yang tidak pernah menlangkah ke masjid atau surau-surau yang berdekatan datang memeriahkan rumah Allah pada bulan yang datangnya limpahan pahala dan rahmat.

Apakah kita sedar yang kita lakukan selama ini hanya mewajibkan diri hampir ke surau pada sebulan setahun? Bagaimana kita isi masa dan raung yang ada pada hari-hari dan bulan-bulan biasa? Tidakkah ia satu yang merugikan padahal pada bulan Ramadahan boleh sahaja ramai-ramai datang mengimarahkan surau. Pada bulan biasa? Tidakkkah kita mempunyai lebih banyak masa? Atau gandaan pahala yang besar yang telah dijanjikan Allah pada bulan Ramadhan ini yang kita kejar?

Tepuklah dada tanyalah iman. Adakah kita benar-benar ikhlas ke masjid-masjid pada bulan puasa kerana Allah? Atau sekadar mahu menutup malu, apa kata orang kalau kita tidak ke masjid pada malam hari selepas berbuka puasa? Apa kata orang jika aku tidak ke surau atau masjid unutk solat tarawikh? Apakah kita perlu memperdulikan 'apa kata orang'? Bagaimana dengan 'APA KATA ALLAH'? yang mana satu kita beriman sebenarnya? yang mana satu sepatutnya kita takut sebenarnya?

Fikir-fikirkan!

Selamat manjalani ibadah puasa dan merebut pahala di bulan ini!

1 ulasan:

HaziraH HussiN berkata...

ya...akak setuju...ajaibnya Ramadhan..
ikhlas adalh rahsia Allah.
kita sendiri dpt meyakinkan apa niat kita.
tapi doa2 supaya amalan kita Allah pandang...
nak dengar kata orang, nak ikut kata orang, berapa juta kata yang kita nak ikut? nak ikut yg mana satu?
selamat, ikutlah kata Allah..
insyaAllah,selamat dunia akhirat..

Permulaan perjalanan seorang pelajar ijazah sarjana

Alhamdulillah, Allah masih memberikan peluang untuk jari-jemari ini untuk memberi manfaat kepada pembaca sekalian. Harini, penulis akan menc...