Isnin, 25 Mei 2009

KeCEWA!!!

Dua hari lalu, ketika akhbar arus perdana dibelek-belek, saya terbaca mengenai sebuah kumpulan atau kelab yang dinamakan 'kelab tiada dara' yang mana mereka yang ada dalam kelab ini menggunakan tatu yang menunjukkan bahawa mereka mengamalkan seks bebas.

Apa yang mengeCEWAKAN, mereka ini masih musa, usia dalm lingkungan 18 tahun dan 20-an. Sedih apabila saya mengetahiu bahawa tahap sosial yanga da di Malaysia ini saling tidak tumpah dengan budaya di Barat. Adakah kerana dahulu kita pernah dijajah oleh penjajah dari Barat, menggunkan sistem pentadbiran dari Barat, dan masyarakat pula kita mahukan membentuk mereka seperti masyarakat Barat? Bukankah orang Asia mempunyai budaya dan cara hidup mereka yang tinggi dan tidak ternilai? Perlukah kita mengikut telunjuk Barat dalam gaya hidup kita?

Tidak pernah saya bayangkan masyarakat berpenyakit yang mampu 'membunuh' budaya dan agama kita sendiri. Lebih mneyedihkan mereka ini dikalangan orang Melayu. Bukan kerana malu kerana sama bangsa dengan mereka, tetapi malu kerana sama agama dengan mereka. Islam tidak pernah memberi dorongan orang yang bersyahadah dengan dua kalimah agung itu meakukan perkara-perkara yang menyebabkan kerosakkan salam masyarakat. Percayalah, Islam tidak mengongkong tetapi 'membebaskan' orang Islam dari melakukan perkara-perkara yang melanggar nilai-nilai kemanusiaan.

Hal ini mneyebabkan masalah sosial semakin rumit untuk dirungkaikan. Bermacam-macam cara kerajaan telah lakukan. Tetapi apa yang saya nampak, penyelesaiannya adalah... kembali kepada Islam. Wallahu a'lam.

Type your summary here

Tiada ulasan:

Permulaan perjalanan seorang pelajar ijazah sarjana

Alhamdulillah, Allah masih memberikan peluang untuk jari-jemari ini untuk memberi manfaat kepada pembaca sekalian. Harini, penulis akan menc...