Khamis, 24 Julai 2008

Bulan itu, kembali!

Setahun sekali, kita tentu berhadapan dengan tiga bulan mulia dan amat dinanti-natikan oleh seluruh umat Islam. Bulan Rejab, Sya'ban, dan Ramadhan telah memberi pelbagai cara umat Islam mewarnakan hari-hari di dalam tiga bulan ini.


Kepada orang-orang yang masih belum lagi menggantikan puasanya yang telah ditinggalkan tahun lepas tentu mengambil kesempatan untuk berpuasa pada dua bulan ini kerana Ramadhan bakal menjelang.


Hari ini, tanggal 21 Rejab tinggal beberapa hari lagi untuk kita meninggalkan bulan Allah ini. Fadhilat dalam bulan ini sangat banyak seperti bulan-bulan yang lain. Setiap bulan mempunyai kelebihan yang sangat berbeza dan unik.


Bulan Rejab mengandungi peristiwa-peristiwa bersejarah kepada orang Islam dimana berlakunya peperangan Tabuk, pembebasan Al-Aqsa dari tangan tentera Salib dan juga ada orang Islam yang berpendapat bahawa bulan inilah berlakunya peristiwa Isra’ dan mi’raj Nabi Muhammad saw. Tidak kurang juga ramai yang melihat bulan Rejab ini sebagai satu bulan spiritual dimana mereka mempertingkatkan ibadat sunat khususnya ibadat puasa.


Tika kedinginan pagi juga jangan lepaskan peluang untuk merintih dan mendapatkan cinta dari Allah SWT.

Semoga Allah menghitung apa yang kita kerjakan ini supaya mendapat keredhaan daripadaNYA.





Tiada ulasan:

Permulaan perjalanan seorang pelajar ijazah sarjana

Alhamdulillah, Allah masih memberikan peluang untuk jari-jemari ini untuk memberi manfaat kepada pembaca sekalian. Harini, penulis akan menc...