Selasa, 17 Mac 2009

Pimpinlah......


Salam perjuangan...

Alhamdulillah setelah sekian lama tidak meng 'update' blog, hari ini Allah beri saya waktu untuk mencoretkan sesuatu. Lama rasanya tidak memberi dan berkongsi pendapat dengan sahabt-sahabat. Kadang-kadang dengan online lah, kita dapat berinteraksi kerana jarak kita sudah berjauhan contoh; kak kam... hehehe. Ok, hari ini saya nak respon sedikit tentang masalah yang menyebabkan moral dan akhlak masyarakat kita makin merudum. Tidak dapat tidak, zaman ini kita tidak boleh lari dengan segala macam maksiat yang berlaku. berdasarkan berita semalam...

"SERDANG: A lecturer at a public university here stands accused of raping one of his charges.

The lecturer, from the engineering faculty, is said to have threatened to expel the 26-year-old student from Bandar Tasik Selatan if she told anyone about the rape. He also allegedly offered to make her his third wife.

The student lodged a report last week alleging rape and molest.

Her ordeal began at the end of last year when she was told to meet the lecturer in his office. She was supposed to hand in her assignment.

"She went to the lecturer's office and handed her assignment. She was told to wait while he browsed through the work," said a source.

"The student then told him this would be their last meeting as she had completed all her assignments. She thanked him for his help and guidance."

The lecturer then locked the door and hugged and kissed the student who tried to push him off.

He allegedly took out a sleeping bag from a cupboard, grabbed the student and pushed her onto to the floor. The victim screamed for help but was gagged.

After allegedly raping her, the lecturer warned the student not to inform anyone about the incident or he would not only smear her name but also get her expelled.

"The victim claimed that the lecturer offered to make her his third wife. But she refused despite his persistence. She was molested and raped on two other occasions," the source disclosed.

Selangor CID chief Senior Assistant Commissioner II Hasnan Hassan said police would question the lecturer when he returned from his holiday abroad."



Tidak aku sangka, tidak aku duga bak kata pepatah harapkan pagar, pagar makan padi. Hm, ibu ayah di kampung mengharapkan agar anak-anaknya yang dihantar ke Institut Pengajian Tinggi boleh belajar, menjadi orang yang berguna dan dapat membantunya serta menjaganya pada hari tua mereka. Apa yang berlaku? Seorang pendidik telah mencabuli anak muridnya. Ini adalah antara faktor tandusnya akhlak masyarakat... Orang yang berpendidkan tinggi telah menunjukkan imej dan cara seperti ini, bagaimana pula orang yang hidup melarat di pinggiran kota?


Kenapa perkara ini boleh berlaku dalam masyarakat separah ini? Barah apa yang melanda dalam masyarakat kita? Apakah kita peduli tentang hal ini? Atau, masyarakat boleh berubah sendiri. Apa peranan orang-orang yang memimpin masyarakat? Adakah sekadar memikirkan hal-hal ekonomi, hubungan dengan negara luar, masalah dalaman parti politik, perbutan kuasa, melobi... Adakah perkara seperti ini yang wajar difikirkan? Bagaimana dengan suara-suara yang lunak melaung-laungkan kebajikan masyarakat dan bantuan pasti dihulurkan kepada sesiapa yang memerlukan? Suara-suara ini hanya lunak pada sebelum pilihan raya. Namun, bila mereka telah menguasai, tidaklah ada lagi suara-suara lunak ini. Hanya tinggal suara yang sayup-sayup kedengaran unutk memberi bantuan. Apalah nasib rakyat yang hidup melarat ini. Hanya tinggal 11 tahun lagi sebelum menjelang tahun 2020. Tahun yang bermatlamatkan tiada lagi rakyat yang hidup melarat, semua masyarakat ada usaha untuk merasakan diri mereka, masing-masing adalah bangsa Malaysia.

Owh... wawasan itu sungguh indah, namun, usaha ke arahnya, tiada siapa yang peduli, tiada siapa yang mahukan wawasan ini terlaksana kerana sekarang, pemimpin masing-masing hanya memeikirkan bagaimana cara untuk aku menjadi lebih kaya? Benarkah begitu???

Mungkin ya, mungkin tidak. Ini hanyalah pendapat dan andaian dari orang yang berada di luar lingkungan kepimpinan masyarakat dalam negara ini. Tetapi secara tidak langsung orang inilah yang akan menjadi pemimpin masyarakat pada masa akan datang.

Jika seorang yang mejadi pendidik, memberikan contoh yang negatif, adakah ini situasi sebenar maysrakat kita? Penuh dengan gejala positif? Bagaimana kita harus membetulkannya? Pergilah menuju ke jalan yang benar, patah balik ke jalan yang betul. Kadang-kadang dalam mengembara di dunia Allah ini, kita tersesat kerana tersalah langkah.

Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, Tiada yang lain melainkan Allah Tuhan yang Maha Mengetahui sesuatu. Jangan lalai... Bila kita hanyut dengan gelora dunia, kita tidak takut dan terfikir mengenai akhirat, tempat abadi kita kerana ingat satu perkara ini, dunia ini umpama ladang tanaman yang kita mahu kumpul hasil tanaman itu untuk bekalan di akhirat kelak.

Janganlah kita tanam apa yang tidak perlu!!!
Jika bersalah dengan Allah, lekas2 lah bertaubat...
sesungguhnya pintu taubat sentiasa terbuka...


Type your summary here

Tiada ulasan:

Permulaan perjalanan seorang pelajar ijazah sarjana

Alhamdulillah, Allah masih memberikan peluang untuk jari-jemari ini untuk memberi manfaat kepada pembaca sekalian. Harini, penulis akan menc...