Isnin, 17 Ogos 2009

ISCO'09 bahagian 2

Alhamdulillah hari ini saya erkesempatan untuk menyambung perbincangan mengenai ISCO 2009. Ya, setelah mengetahui tentatif sebenar, saya dan rakan-rakan mula berfikir perkara yang paing penting untuk diberikan kepada PM.

Pagi Sabtu yang harmoni, semua peserta hadir untuk mendengar pengisian yang pertama dan saya amat teruja kerana tajuknya sangat menarik bagi saya. Walaupun penceramahnya bukan orang yang terkenal, tetapi saya sangat teruja untuk mengikuti ceramahnya. Berdasarkan kertas kerja pengisiannya menarik. Tetapi, apabila penceramah ini memulakan sesi ceramahnya, saya tidak tahan rasanya seperti mahu merampas mikrofon yang ada pada penceramah itu kerana dia seolah-olah merendah-rendahkan martabat mahasiswa. Cara dia bercakap seolah-olah hadirin dihadapannya itu bakal menerima 100% apa yang diperkatan oleh nya. Ya, dia mungkin seorang yang sudah lama berpengalaman mengajar anak-anak muda seperti kami tetapi, kami bukanlah orang yang biasa-biasa. Saya ada pemikiran sya sendiri dan saya berasa agak terkilan apabila orang yang hebat dihadapan saya bercakap seperti tin kosong. Bunyinya hebat, tetapi tidak menjejak dengan realiti dan situasi yang ada.

Saya sedih apabila objektif untuk menyampaikan tajuk tersebut tidak tercapai kerana penceramah sibuk 'membasuh' idealisma semua wakil Persatuam Mahasiswa Islam. Inilah rupa-rupanya perkara tersirat yang mereka ada. Saya bersa kecewa kerana dalam majlis ilmu yang Allah limpahkan pahala, diubah menjadi satu situasi yang menyebabkan saya berasa sangat kecewa. Kemudian, sesi soalan dibuka, oleh kerana keaktifan semua peserta bilangan yang peserta yang bertanya lebih kurang 10 orang yang mana setiap seorang dari mereka mempunyai 2-4 soalan.

Saya dapat melihat penceramah itu mengesat peluh dinginnya semasa dia mula menjawab. Oleh kerana terlalu banyak soalah, dia sering memberikan jawapan seperti ini, "Ini soalan untuk menteri ni, baik kamu tanya masa jumpa menteri nanti..." Agak terkilan dengan jawapan itu, kerana adalah elok kiranya dia memberikan pandangan peribadi sahaja, para peserta juga tidak mahu dia menjawab atas kapasiti kekurangan kekuasaan yang ada pada dia.

Apa yang lagi menggelikan hati, apabila pengerusi majlis tidak lagi membuka ruang untuk sesi soal jawab kepada kami pada slot yang seterusnya kerana khuatir soalan-soalan yang bertubi-tubi diterima.Sehinggalah semua slot selepas itu, tidak diberikan waktu dan ruang untuk sesi soal jawab.

Bagi saya, tidak PERLU lah, PM menggunakan mana-mana badan NGO yang bernaung dibawahnya untuk 'membasuh' mahasiswa yang ada idelisma sendiri. Pendapat peribadi saya, biarlah kita tiada sepakatan dalam sesetengah perkara, kerana jika semua orang mempunyai pemiikiran yang sama, atau standard maka, tiadalah satu hasil yang terbaik seperti yang kita mahukan. Kita perlu kritik untuk mendapatkan hasil yang kritis. Lepas ini, tidak perlulah membazir duit untuk 'membasuh' kami.

InsyaAllah, dengan doa semua orang yang belum menerima Allah, Allah akan memberikan kepadanya. Perbezaan iman kita adalah TAQWA. Wallahu'alam.

Semoga, kritikan ini dapat membina satu program yang lebih matang pada masa hadapan untuk DAMAI.:)

Type your summary here

Tiada ulasan:

Permulaan perjalanan seorang pelajar ijazah sarjana

Alhamdulillah, Allah masih memberikan peluang untuk jari-jemari ini untuk memberi manfaat kepada pembaca sekalian. Harini, penulis akan menc...