Khamis, 20 Ogos 2009

Puasa Dalam KEMERDEKAAN!!!


Suasana kemerdekaan tentunya suram tahun ini jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya kerana ianya disambut dengan gilang-gemilang di luar bulan Ramadhan. Dalam usaha untuk merebut manfaat Ramadhan kali ini, tiada yang lebih baik melainkan membanyakkan bacaan Al-Quran. Tetapi, apa yang saya terbayang akan ada di dalam dada akhbar yang merungkaikan kejadian-kejadia yang melibatkan kepincangan moral yang ada dan berlaku semasa sambutan malam kemerdekaan.

Wahai rakyat Malaysia, sambutan hari kemerdekaan bukan bermakna kita bebas melanggar peraturan yang ada seperti yang agama kita telah syariatkan, sebaliknya kita harus mencari satu tindakkan yang terbaik untuk menjadikan diri kita BENAR-BENAR merdeka dari aspek idealisma dan keruntuhan moral. Tentunya kita bertuhankan kuasa yang MAHA HEBAT, MAHA KUASA. Maka, janganlah kita mencemari bulan yang mulia dan paling dinanti-nantikan untuk mengumpul sebanyak-banyak bekalan yang diberikan pahala yang berganda-ganda, denga perkara-perkara mungkar dimurkai olehnya.

Saya khuatiri bahawa ALlah akan menggantikan kita dengan kaum yang lain jika kita ingkar akan perintahnya. Oleh kerana syafaat Nabi Muhammad SAW, maka kita masih boleh menikmati kehidupan yang harmoni walaupun telah banyak melakukan kesilapan terhadap Allah SWT. Jika ribuan tahun dahulu, tentu kaum yanga ada sekarang tidak wujud lagi dimuka bumi ini lagi seperti yang terjadi kepada kaum Nabi Nuh AS dan Nabi Lut AS.

Beringatlah! PEringatan ALlah itu kerap diberikan kepada kita cuma, kita sedar atau tidak, tepuklah dada tanyalah iman! Selamat Berpuasa dan Salam Kemerdekaan. Semoga kita berhasil menjdi umat yang MERDEKA dari maksiat kepada Allah. Pintu taubat masih terbuka,, bertaubatlah, dan mohonlah kepada Allah, nescaya kita tidak menyesal dikemudian hari....

Type your summary here

Tiada ulasan:

Permulaan perjalanan seorang pelajar ijazah sarjana

Alhamdulillah, Allah masih memberikan peluang untuk jari-jemari ini untuk memberi manfaat kepada pembaca sekalian. Harini, penulis akan menc...