Rabu, 26 Ogos 2009

Kita HARUS fikir..... kalau tidak, siapa lagi?!


Salam Ramadhan!
Alhamdulillah hari ini sudah masuk hari yang ke-5 kitaberpuasa banyak cabaran yang kita hadapi. Sebenarnya, disin ingin memberikan sedikit perkongsian dengan semua, bahawa kitalah yang harus berfikir. Siapa lagi, kalau bukan kita? Sedar atau tidak bahawa semua yang kita mahukan hari ini, esok mahupun untuk generasi akan datang, kita harus FIKIR. Em, boleh atau tidak kalau kita tidak berfikir untuk sehari? Apakah yang terjadi? Sebab kadang-kadang kita merasakan otak kita tidak mampu lagi menaggungng bebanan ini... padahal, otak manusia hanya akan digunakan semaksimum 12% sahaja!!! Rupa-rupanya manusia tak guna otak! Patutla ada sumpah seranah yang selalu kata," Kau tak pakai otak ke?" em, apa kata jawablah memang, pun, sebab otak manusia hanya digunakan 12%. Hahaha.

Adakah setiap orang perlukan masa untuk mula berfikir? Bukankah Al-Quran adalah satu mukjizat yanga ada pada Rasulullah yang menyuruh manusia berfikir? Kerana Allah tidak akan membiarkan umatnya dungu, maka Allah mahukan kita berfikir berdasarkan panduan yang telah diberikannya? Kadang-kadang ada orang kata, Al-Quran tidak selengkap ensklopedia, tetapi yang sebenarnya ianya lengkap, tetapi tidaklah se'direct' enskopedia. Allah mahukan kita BERFIKIR!!!!!

Perancangan masa hadapan juga perlu kita fikirkan walaupun kita sedia maklum bahawa kita tidak akan berada di dunia ini selama-lamanya, tetapi masih ada orang lain yang akan mewarisi kita yang akan meneruskan cita-cita dan harapan berdasarkan pemiKIRAN kita. Bukankah begitu? Ya, mungkin pembaca juga kurang memahami apa yang cuba disampaikan, tetapi inilah realiti yanga da dalam masyarakat mahupun organisasi yang bergerak untuk menegakkan agama. Pergerakkan hanya dalaman, tetapi pergerakkan itu tidak sampai kepada mad'u.

Pembaca sekalian, kesimpulannya, berfikirlah, bukan untuk diri anda tetapi masaa depan generasi yanag akan mewarisi perjuangan dan pengharapan anda! Kerana, seorang kakak pernah berkata kepada saya, perjuangan ini tidak akan ada noktah walaupun didepani dengan kematian!

Muhasabah diri, hayati Al-Quran semoga rahmat Al-Quran akan memberikan bekalan.

Type your summary here

Tiada ulasan:

Permulaan perjalanan seorang pelajar ijazah sarjana

Alhamdulillah, Allah masih memberikan peluang untuk jari-jemari ini untuk memberi manfaat kepada pembaca sekalian. Harini, penulis akan menc...